Zondag 18/08/2019

VDAB

VDAB, werk eerst je digitale strategie goed uit

Frank D'hanis is filosoof en schrijver.

Frank Dhanis Beeld rv

Ophef in zowat alle media: de VDAB heeft analytics, het analyseren van klikgedrag online, ontdekt en wil nu digitaal in de gaten gaan houden of mensen op zoek naar werk voldoende op de website van de Vlaamse dienst zitten. Er volgde een kleine rel, en Fons Leroy vond het zelfs nodig om de VDAB te verdedigen (DM 7/9). Mij lijkt het niet noodzakelijk een slechte zaak om door klikgedrag te proberen om meer te weten te komen over werkzoekenden, het kan waardevolle inzichten opleveren. De voorwaarde hiervoor is weliswaar dat de nieuwe digitale verplichtingen geen vorm van grotendeels overbodige bezigheidstherapie worden. Daar knelt het schoentje helaas, de VDAB kan beter eerst zijn digitale strategie fijn stellen alvorens mensen te dwingen om tijd door te brengen op zijn website.

Ik ben geen fan van die site. Het is een log iets waarop weliswaar veel informatie staat, maar lijdt onder een tekort aan gebruiksgemak. Een voorbeeld van de vele recente problemen die ik erop tegenkwam, is dat van de geselecteerde vacatures. Ik heb bij mijn gewenste beroepen ‘projectleider lokale ontwikkeling’ staan, waaronder jobs vallen bij ngo’s en dergelijke organisaties. Het algoritme van de VDAB stuurt me op basis daarvan alle vacatures waarin het woord ‘project’ staat, tientallen jobs waarvoor je onder andere een ingenieursdiploma nodig hebt. Heel irritant. Geen probleem als je deze jobs met een eenvoudig kruisje zou kunnen wegklikken. Maar helaas, je moet alle vacatures bekijken, voor je ze bij de ‘gelezen jobs’ kunt zetten, en ze dus niet tot vervelens toe op jouw eerste pagina opduiken.

Startpakket

Een eerste, nieuwe concrete stap van de VDAB om de werkzoekende meer digitaal te engageren voor zijn zoektocht naar werk, is om hem een ‘digitaal startpakket’ te sturen. Ik moet toegeven dat ik een beetje verrast was om ook zo’n mail te krijgen. Ik ben al een paar keer werkloos geweest, dus ik ben niet echt een starter te noemen. Ik probeerde positief te blijven, dacht ‘kom, kan wel interessant zijn’, maar die zin verging me na het klikken op de link.

De eerste helft van het starterspakket ging nog maar eens over de rechten en de plichten, het eindeloze gezeur over hoe je wel iets moet overhebben voor de, in mijn geval, 900 euro per maand die je ontvangt. Dat je dus niet alleen plichten maar ook rechten hebt. Goed als je dat voor de eerste keer hoort, maar ik ben geen kleuter, ik weet dat intussen wel. Dat was al een kwartier tijdverspilling. Er waren ook absurde detailvragen, zoals hoeveel dagen je exact hebt om je in te schrijven als je werkloos wordt.

De tweede helft van het pakket was zo mogelijk nog erger: een communicatiecursus voor werk­lozen, met onderdelen als ‘hoe lang moet je cv zijn?’ en ‘hoeveel pagina’s mag je motivatiebrief tellen?’. Leuk en mogelijk ook nuttig voor een bepaalde doelgroep, maar niet voor mij, want ik heb zelf een communicatiecursus gegeven aan de hogeschool. Ik heb dit ook al eens verteld aan een consulente, na een slechte ervaring met een extern opleidings­centrum (Alexander Calder), maar blijkbaar maakt het niet uit wat ik vertel. Het feit dat iedereen in de poel werklozen zomaar over één digitale kam wordt geschoren, overtreedt de eerste regel in de wereld van de online overtuigers: ken uw doelpubliek. De VDAB kent niet alleen zijn doelpubliek niet, het kan de dienst schijnbaar ook niets schelen wat haar doelpubliek is.

Als je dan uiteindelijk na heel veel gezoek op de website per ongeluk toch eens bij vacatures terechtkomt, dan merk je op dat er eigenlijk zeer veel jobs op de site staan die geen jobs zijn. Bijna de helft van de vacatures is voor freelance activiteiten waarvoor je zelfstandige in bijberoep moet zijn. Moeilijk, als je geen beroep hebt. Op een recente zoektocht kwam ik ook een advertentie tegen waarin men zocht naar onbetaalde vrijwilligers, een praktijk die de VDAB en de RVA volgens mij expliciet afkeuren. Een extra vervelende factor is dat de advertenties vaak vol taal- en schrijffouten staan. Lead by example, zou ik zeggen.

Mij goed dat de arbeidsdienst sterk wil inzetten op digitale strategieën, maar die staan duidelijk nog niet op punt. Het lijkt me momenteel onmogelijk om uit een digitale aanwezigheid iets af te leiden of op basis daarvan iemand goed te kunnen adviseren. Zoals het nu ervoor staat bewijst een frequente aanwezigheid op de website maar één ding: dat je een zeer hoge drempel hebt voor irritatie en verveling. Dus, beste VDAB, werk je digitale strategie eerst goed uit, voor je er iets aan verbindt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden