Zondag 12/07/2020

UberPITCH

UberPITCH: een taxi, een investeerder en een idee

Een start-up pitcht zijn idee in een Uber-taxi.Beeld Bas Bogaerts

Een taxi, een investeerder en een fantastisch idee: dat is het concept van UberPITCH, de stunt die het digitale taxiplatform Uber in en rond Brussel organiseerde. De Morgen reed mee.

Twee busjes die een paar uur rondrijden in Brussel en jonge wolven oppikken die hun idee aan een durfkapitalist mogen pitchen. "Ik moet dat zelf beginnen organiseren", grapt Frank Maene van durfkapitaalfonds Volta Ventures, waar Marc Coucke en Michel Akkermans geld in hebben gepompt. Samen met collega Filip Vandamme rijdt Maene de stad rond, op zoek naar het volgende topidee.

Geïnteresseerde starters hebben zich op voorhand ingeschreven. Ze konden de service tussen twee en zes uur in de namiddag via de app bestellen met een druk op de knop, net als de andere diensten UberX en het luxueuzere UberBLACK. Elke rit duurt ongeveer een kwartier - bij het ene idee al wat langer dan het andere.

Pingpong

De eersten die we oppikken, in Diegem, zijn duidelijk voorbereid. Netjes gekleed en gekapt, met een duidelijk verhaal en een werkend product. "We zijn de Shazam voor facturen", legt Bertrand Anckaert aan Maene uit.

Hij en zijn partner Pol Brouckaert hebben energiegids.be gebouwd. "Het systeem werkt doodeenvoudig: energiefactuur scannen, op de website uploaden, wij halen alle gegevens van de factuur en bekijken of er geen goedkopere leveranciers zijn." Vandaag werkt het enkel voor de energiefactuur, de bedoeling is om het verder uit te breiden naar onder meer telecom.

De pitch is meer een pingpongspel tussen de jongens met het idee en de man met het geld. "Waar staan jullie in de ontwikkeling? Hoe willen jullie het tot bij klanten krijgen? Welke partners hebben jullie in gedachten? Hoeveel geld heb je nodig?" Op elke vraag een pasklaar antwoord, en Maene is onder de indruk. Na 17 minuten stappen de jongens weer uit de auto, op dezelfde plek waar we ze opgepikt hebben.

We rijden weer door naar Brussel en na een paar minuten komt de volgende oproep, in de buurt van de vijvers van Elsene. "Voor mensen met een goed idee is het niet altijd eenvoudig om de weg naar investeerders te vinden", echoot Joost Verdiesen, die vooraan in het busje zit, de woorden van zijn baas, Uber-CEO Travis Kalanick. "Dit is een eenvoudige manier om de twee samen te brengen."

Brussel is niet de enige plek waar het initiatief plaatsvindt. De afgelopen en komende week komen er in totaal 37 Europese steden in 21 landen aan bod. Telkens met een lokale partner, een durfkapitaalfonds. De vijf allerbeste - het kunnen er ook tien zijn als de vangst goed is - mogen hun idee volgende week nog eens komen brengen voor Kalanick in Berlijn.

Imago oppoetsen

Het is niet de eerste keer dat Uber de pitch organiseert - Dublin en San Francisco kwamen in 2014 al eens aan de beurt - maar het is wel een primeur dat het op zo'n grote schaal gebeurt. Niet toevallig pakt Uber het zo groots aan in Europa, een streng gereguleerde markt die moeite heeft met wat de hele taxisector als een valse nestbevuiler bestempelt.

Kortstondige marketingcampagnes als deze moeten het imago van de online taxidienst opkrikken. Zo was er UberTREE, dat kerstbomen rondbracht, of UberICECREAM, dat gratis ijs leverde. In 50 Amerikaanse steden kon je zelfs katten aan huis laten leveren met UberKITTENS.

"We koppelen er wel altijd een maatschappelijk aspect aan", zegt Verdiesen, net voor we de volgende man met een plan oppikken. "Voor de bomen werkten we bijvoorbeeld samen met een beschutte werkplaats. Nu willen we echt zo laagdrempelig mogelijk zijn voor ondernemers", herhaalt hij.

Dat laatste lijkt bij de volgende pitcher wel gelukt, want zijn idee staat enkel nog maar op papier: een app die gezinnen helpt budgetteren. Maene is niet echt onder de indruk. "Het bestaat al in een paar andere landen", zegt hij aan de man. "En ik vraag me af hoe je hier geld aan zult kunnen verdienen."

Want daar draait het natuurlijk om. Van de zeventien mensen die uiteindelijk met de investeerders hebben gesproken - van wie twee via Skype omdat ze door de stakingen niet in Brussel zijn geraakt - hoopt Maene er twee uit te kunnen pikken om verder op te volgen. Krijgen zij dan geld? Dat moet nog blijken. "Het afgelopen anderhalf jaar hebben we 3.000 ideeën gehoord en gezien", zegt Maene. "Uiteindelijk zijn er vijf overgebleven."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234