Woensdag 27/05/2020
Bart Eeckhout.Beeld DM

StandpuntBart Eeckhout

Twee opdrachten die we de scholen toevertrouwen, dreigen nu fataal met elkaar te botsen

Bart Eeckhout is hoofdredacteur.

Als alles goed gaat, herstarten volgende week vrijdag het eerste, tweede en zesde leerjaar van het basisonderwijs. Elke dag lijkt de nadruk wat meer op het eerste deel van die zin te gaan liggen: als alles goed gaat…

De vrees die weken geleden al opborrelde vanuit de scholen zelf, wordt nu bewaarheid. Het is voor vele scholen een hels en soms onmogelijk karwei om de herstart te combineren met de grotere nood aan opvang, nu werkende ouders stilaan uit de lockdown komen. Gemeentes zouden bijspringen met lege ruimtes, maar ook daar zijn de limieten snel in zicht. Want om buiten de school dezelfde veiligheidsgaranties te bieden die op de school verplicht zijn, is gigantisch veel ruimte en begeleiding nodig. Begin er maar aan.

En dus smokkelden de Vlaamse ministers Weyts (Onderwijs), Beke (Welzijn) en Somers (Lokale besturen) een opvallend zinnetje in hun persbericht: “Wanneer finaal in samenspraak met alle actoren geen oplossing gevonden wordt, zal de school haar heropstart herbekijken.” Het is dus perfect mogelijk dat sommige scholen noodgedwongen de herstart uitstellen of reduceren. Of, hoe en waar dat het geval zal zijn, zullen ouders wellicht pas kort voor de deadline te weten komen. Dat is verre van ideaal.

Twee maatschappelijke opdrachten van de school komen hier in botsing. Aan de ene kant is er uiteraard de essentiële pedagogische verantwoordelijkheid om onderwijs te voorzien. Daarnaast is er ook de meer impliciete rol van veilige en nuttige opvang van kinderen. Onderschat die tweede functie niet: zeker ouders van kleuters zuchten onder de alle energie wegvretende combinatie van thuiswerk en thuisopvang / thuisschool.

Dat gekozen wordt voor een gedeeltelijke heropening van de scholen is best te verdedigen. Willen we de opgelopen schoolse achterstand nog enigszins inperken, dan is een terugkeer naar de klas de meest aangewezen methode. Maar dat laat zich uiterst moeilijk combineren met de gelijktijdige herstart van bedrijven en winkels en dus met de nood aan extra opvang voor kinderen van werkende ouders.

Is er een uitweg uit die impasse? De in New York werkzame immunoloog Hans-Willem Snoeck suggereerde gisteren in deze krant van wel. Zijn oplossing: testen, maar dan werkelijk massaal testen. Als we alle onderwijspersoneel en alle kinderen universeel testen en besmette mensen tijdig isoleren, dan kunnen we van de school een veilige omgeving maken waar kinderen tegelijk onderwezen en opgevangen kunnen worden.

Het vergt nogal een ommezwaai in het testbeleid, maar de federale regering maakt zich sterk dat ze de testcapaciteit nu snel kan opdrijven. Dus waarom niet? Bij elk versoepelingsplan is massaal testen cruciaal, benadrukt de Wereldgezondheidsorganisatie nu al wekenlang. Na de zieken de scholen testen, is dan lang geen kwaad begin.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234