Woensdag 21/08/2019

Opinie

Tijd voor faire apps?

Peter Bosmans en Isabel Wagemans zijn verbonden aan Febecoop, coöperatieve dienstverlener en expertisecentrum). Frisia Donders is verbonden aan SMart, coöperatie die freelancers ondersteunt bij het beheer van hun projecten). Febecoop en SMart maken deel uit van het eind vorig jaar opgerichte Platform Cooperativism Consortium (platformcoop.net).

Peter Bosmans Beeld rv

Vanaf vandaag, 1 maart, betaal je in België belasting op jouw inkomsten uit deeleconomie. Dat is niet meer dan billijk. Maar hoe fair is het dat de (meestal) internationale eigenaars van de platforms alweer de fiscale dans ontspringen? Hoog tijd om de deeleconomie anders en vooral lokaal te organiseren!

Verkoop je soms zelfgemaakte maaltijden of lever je maaltijden van restaurants aan huis? Doe je klusjes voor opdrachtgevers via iets als Listminut? Als die bijverdienste je tot 5.000 euro per jaar oplevert, dan draag je voortaan 10 procent aan de fiscus af. Op hogere bedragen is het progressieve belastingtarief van toepassing.

Je betaalt die belasting op je bruto-inkomsten, dus ook op het deel dat je afdraagt aan het platform - dat vaak niet veel meer doet dan vraag en aanbod via een app samenbrengen. Een voorbeeld. Je verdient voor een klusje 100 euro en betaalt het deelplatform 30 euro. Vervolgens betaal je 10 procent belasting – niet op jouw 70 euro, maar op de volle 100 euro. Je betaalt dus geen 7 euro maar 10 euro belasting.

Isabel Wagemans. Beeld rv

Op zich een billijke regeling, want ook al zijn klusjes geen ‘echt’ werk, ze leveren wel inkomen, en dat is voorlopig nog altijd de meest gehanteerde belastingbron in ons land. En een billijk percent: niemand die er zijn uit de hand gelopen hobby voor zal opgeven.

Bermuda

Moeilijker te verteren is wanneer het door jou gebruikte deelplatforms zomaar met hun 30 euro in de coulissen kunnen verdwijnen. Lees: naar het buitenland waar ze dankzij ingenieuze constructies weinig of geen belasting betalen. Disruptoren als Uber en Airbnb zijn als eersten in de voetsporen getreden van klassieke multinationals met respectievelijk Bermuda en Ierland als belastingparadijzen van dienst.

Er zijn nog meer zaken waardoor de deeleconomie de maatschappij meer kost dan ze oplevert. Daarom worden de grootste disruptors meer en meer aan banden gelegd. Als het al niet gebannen is, moet Uber zich in verschillende steden op zijn minst aan het arbeidsrecht houden.

Eigen apps

Moeten we de klok dan maar tien jaar terugdraaien? Neen: er moeten meer en vooral ándere deelplatforms komen. Nu al duiken ook in Vlaanderen de eerste projecten op van burgers die hun eigen apps creëren. Zodat ze niet alleen de diensten kunnen gebruiken, maar ook de winsten eerlijk verdelen en het werk correct vergoeden.

Frisia Donders. Beeld rv

Neem het Gentse Partago, waarmee je elektrische wagens kan delen via een app. Het is een lokaal initiatief en het is een coöperatie: elke gebruiker koopt aandelen en is dus ook mede-eigenaar. De dividenden zijn beperkt, de winst wordt geïnvesteerd in het bedrijf, dat verder zijn fair share in de schatkist stort. Dat dubbele petje eigenaar/gebruiker garandeert stabiliteit in het aandeelhouderschap en vooral: een lokale verankering van zowel het geld als de activiteiten.

Nieuwe beweging

Hoe kunnen we zorgen voor meer van dat? Eind vorige eeuw was er Flanders Technology om bevolking en bedrijfsleiders bewust te maken van de uitdagingen van de derde industriële revolutie. Vandaag hebben we geen nieuwe technologiebeurs nodig. Maar wel iets van hetzelfde elan: een ambitieus proces van co-creatie in de deeleconomie. Een ecosysteem waarin nieuwe ideeën zich kunnen ontwikkelen en zo een volwaardig alternatief bieden voor de hit-and-runners.

Daartoe willen wij de expertise bundelen van initiatiefnemers, academici, softwareontwikkelaars, juristen, vakbonden, werkgeversfederaties, kapitaalsverstrekkers. Wie neemt de handschoen op?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden