Zondag 02/10/2022

OpinieLezersbrieven

‘Ten vroegste in 2025 starten werken van volledige herinrichting Turnhoutsebaan’

De Turnhoutsebaan in Antwerpen. Beeld Tessa Kraan
De Turnhoutsebaan in Antwerpen.Beeld Tessa Kraan

Een selectie van lezersbrieven aan onze redactie.

Lezers van De Morgen

Turnhoutsebaan

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) voorziet op lange termijn een volledige herinrichting van de Turnhoutsebaan in Borgerhout (Rood geverfde Turnhoutsebaan is nog geen rode loper voor de fietser, DM 6/7). De bedoeling is om de weg van gevel tot gevel onder handen te nemen en volwaardige fietsvoorzieningen aan te leggen voor de actieve weggebruikers. Deze herinrichting is gekoppeld aan de studie en de werken die De Lijn zal doen voor de opening van de premetrostations onder de Turnhoutsebaan.

De ontwerpstudie staat op het Geïntegreerd Investeringsprogramma (GIP) 2022 van AWV. Dat betekent dat er budget is voorzien om een studiebureau aan te stellen en de studie op te starten. De start van de werken voor de volledige herinrichting is momenteel moeilijk te voorspellen en is afhankelijk van de resultaten van de studie. Het ligt wel vast dat de ontwerpstudie in 2022 opstart. We weten dat de effectieve werken ongeveer drie à vier jaar na de start van de studie kunnen volgen. Dat betekent dus dat ze ten vroegste in 2025 kunnen beginnen. Daarnaast is de planning van de werken ook afhankelijk van de timing van De Lijn, die de premetrostations in gebruik gaat nemen, en van de voorbereidende werken die de nutsmaatschappijen moeten uitvoeren, om de nodige aanpassingen en vernieuwingen aan hun kabels en leidingen te doen.

Stefanie Nagels, woordvoerder Wegen en Verkeer Antwerpen

Lekke band?

Opvallend nieuwsfeit uit de autobranche: de Vlaamse Automobilisten Bond (VAB) stelde vast dat het aantal lekke banden sterk was gestegen. De organisatie kwam meteen met een aantal oorzaken: de slechte staat van onze wegen, bandenspanning niet in orde, bestuurders afgeleid door het gebruik van gsm zodat ze geen oog hebben voor de slechte staat van het wegdek…

De VAB gaat hier wel erg kort door de bocht. In een niet zo ver verleden was iedere auto uitgerust met een volwaardig reservewiel. Iedere ietwat modale doe-het-zelver kon zonder problemen een band vervangen. Vandaag rijden steeds meer auto’s rond zonder reservewiel. Wie pech heeft kan wel terugvallen op een herstelkit maar je moet al redelijk technisch onderlegd zijn om die ingreep te kunnen uitvoeren. Bovendien kun je, bij succes, je weg enkel vervolgen tegen een matige snelheid van 80 km per uur. Niet echt veilig op de autobaan. Logisch dat iemand met bandenpech vandaag de hulpdiensten belt. Het is en blijft onbegrijpelijk dat de autofabrikanten omwille van besparingen het vertrouwde reservewiel niet meer tot de basisuitrusting rekenen.

Clem Reynders, Lummen

Betutteling

De nieuwe voorzitter van CD&V vindt een snelheidsbeperking van 100 kilometer op de autowegen ‘betutteling van de hoogste graad’. Dat is meteen het toverwoord waarmee partijen voortdurend allerlei initiatieven en voorstellen voor de aanpak van veiligheid en milieu afserveren (zie ook ‘draagvlak’). Misschien moet er dan ook even ‘doorgepakt’ worden: is het met de huidige technische mogelijkheden nog verantwoord om auto’s amper 120 per uur te laten rijden? Is dat geen opperste vorm van betutteling? Het hele verkeersreglement is een vorm van ‘betutteling’, mijnheer Mahdi, met het oog op veiligheid én steeds meer ook op milieu. Zullen we het dan toch maar meteen afschaffen? Vrijheid, blijheid op de wegen? Ongetwijfeld zult u daarvoor steun vinden bij de liberale partijen (Bouchez voorop), die individuele vrijheid altijd en overal belangrijker vinden dan de belangen van de samenleving en al zeker dan verkeersveiligheid of milieu. Oké, er zullen veel meer doden en zwaargewonden vallen en de leefbaarheid en het milieu gaan in een razend tempo naar de knoppen, maar dat is ‘collateral dammage’, er is dan tenminste geen betutteling meer...

Johan Persyn, Lierde

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234