Donderdag 17/10/2019

Column Mark Coenen

Tatoeages en piercings zijn de nieuwe parka’s

Beeld Bob Van Mol

Mark Coenen is columnist bij De Morgen.

Wir sind Berliner, voor een paar dagen. We zijn naar Berlijn getrokken om naar de stad te kijken en niet naar elkaar, om Herman De Coninck te citeren. Dat blijkt een geweldig goed idee te zijn. Wat een prachtige, ruimbemeten en imponerende plek, met quasi op elke hoek een veganistisch restaurant, waar je bediend wordt door jongelui die van boven tot onder vol tatoeages staan.

Tatoeages en piercings zijn de nieuwe parka’s, men gebruikt het bewerkte lijf als een statussymbool. Iedereen is supervriendelijk, al wordt ook hier het leven steeds duurder en zijn de huurprijzen onbetaalbaar. Daar protesteert men steeds luidruchtiger tegen. Je merkt er in de alternatieve buurten voorlopig niet veel van, er hangt een sfeer van een bijna vrolijke anarchie.

Iedereen heeft hier een spuitbus om ongevraagd tekeningen en meningen te spuien op openbare gebouwen en op wat er overgebleven is van de Muur, die rare betonnen keizersnede die de stad en de wereld tot in 1989 in twee verdeelde. De Muur is een versteend document uit een tijd die nauwelijks dertig jaar achter ons ligt maar veel langer geleden lijkt.

De val van de Muur is ook helemaal gedocumenteerd in verflenste, korrelige en daardoor net zo mooie tv-beelden. waarvan ik er mij vele herinner. Je ziet hoe dag na dag het verzet tegen dat betonnen symbool groter werd, dankzij de onaflatende protesten van de burgers in die tijd. Draagvlak, heet dat tegenwoordig, geloof ik.

Ernstige leraars

Het was wachten op verlichte politici als Gorbatsjov en Kohl, die de tijdsgeest en het moment aanvoelden, om de eenmaking te realiseren. Met de steun van Amerika. Politici van toen lijken reuzen in de achteruitkijkspiegel van de geschiedenis. Elke onvermijdelijke vergelijking met de huidige generatie politici gaat niet op want het verschil is te groot.

De stad steekt haar geschiedenis niet weg en doet dat ook niet met haar donkerste bladzijde. Op de plek waar van 1933 tot 1945 de Gestapo en de SS hun gruwelijk hoofdkwartier hadden bevindt zich nu Topographie des Terrors, een sober gebouw waar je de genese van het kwaad kan gaan bekijken in een permanente tentoonstelling.

Vele Duitse leerlingen en studenten die uitleg krijgen van ernstig kijkende leraars over de geschiedenis van hun grootvaders. 400.000 Duitsers bleken na de oorlog rechtstreeks te maken hebben gehad met de akelig perfect georganiseerde uitroeiingsmachine die alle volksvreemde elementen ausradierde. Filmpjes van massamoorden, waarrond vele Duitsers zich verdrongen om toch maar niets te missen: de mensheid op haar ergst.

Een iconische foto geeft moed: die waar één iemand weigert de Hitlergroet te brengen in een zee van gestrekte armen. Wie hij was is tot op vandaag onduidelijk: twee families strijden bitsig om die eer. Achteraf willen we allemaal wel heldhaftig zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234