Maandag 13/07/2020

column

Sufjan Stevens kent zijn (kunstschaats)-geschiedenis

Stijn Van de VoordeBeeld Bob Van Mol

StuBru-presentator Stijn Van de Voorde loopt elke week voor de muziek uit.

Sinds de film Blades of Glory volg ik het kunst­schaatsen met meer dan gemiddelde interesse. Wie enige moeite doet om zich in deze olympische discipline te verdiepen, maakt kennis met een fascinerende wereld vol spannende intriges en ijskoude acrobatie.

Via Asthmatic Kitty Records bestelde ik deze week ‘Tonya Harding’, een gloednieuwe lichtblauwe vinyl­single van Sufjan Stevens. In dit nummer neemt de zanger het op voor de gevallen Ameri­kaan­se kunst­schaatsster die in 1994 be­trokken raakte bij een complot om haar voornaamste tegenstandster, Nancy Kerrigan, uit te schakelen. 

Har­dings voormalige echtgenoot huurde een man in die tijdens een training de knie van Kerrigan bewerkte met een knuppel. Met veel door­zet­tings­vermo­gen slaagde Kerrigan er een maand later toch in om zilver te veroveren op de Olympische Winterspelen in Lille­hammer. Harding eindigde pas achtste. Toen haar naam aan het incident werd gelinkt, kreeg ze de hele (schaats)wereld over zich heen. Harding hield vol dat ze niet op de hoogte was van de geplande aanslag op haar concurrente. De rechter geloofde haar niet. Drie jaar voorwaardelijk, 500 uur dienst­verlening en een boete van 160.000 dollar werden haar deel.

Sufjan Stevens gelooft haar wel. Of hij gaat er toch minstens van uit dat iedereen een tweede kans verdient: “Tonya Harding, my friend / Well this world is a bitch, girl / Don’t end up in a ditch, girl / I’ll be watching you close to the end.”

De Amerikaanse zanger kent zijn (kunstschaats)geschiedenis. Zo vermeldt hij in het liedje de drievoudige axel die Harding sprong tijdens een van haar wedstrijden. Ze slaagde erin om (als tweede vrouw ooit) drie verticale wentelingen in de lucht te draaien alvorens feilloos met één voet op het ijs te landen. Stevens noemt haar op het einde van het nummer meermaals respectvol een shining American star. Harding bleek niet zo gelukkig met het eer­betoon: “Hij vroeg geen toestemming om mijn naam te gebruiken. Te veel mensen proberen geld te verdienen met mijn miserie.”

Amerikaanse media haalden de cult­heldin een keer te veel door het slijk. Dat verklaart haar verbitterde reactie. Bepaalde journalisten verkiezen een smeuïg verhaal boven een opsomming van bewezen feiten. Tonya Harding, die tegenwoordig door het leven gaat als Tonya Price, haat fake news. Er bestaat een goede reden waarom ze na haar schaats­carrière plots ging boksen. Toch geloof ik dat Sufjan Stevens aan haar kant staat. Ik herken ironie als ik het hoor.

De affaire-Harding-Kerrigan is slechts een van de vele spannende verhalen uit de roemrijke kunst­schaats­geschiedenis. Ik kijk uit naar wat we volgende maand zoal te zien én te horen zullen krijgen in Pyeongchang. Anders dan bij de laatste Olympische Winterspelen in Sotsji (2014) mag er deze keer wél op niet-instrumentale muziek geschaatst worden. Top­sporters houden het voorlopig nog bij de usual suspects. Waarom experimenteren als je voor een veilige medley met Phil Collins, Elton John en Luciano Pavarotti kunt kiezen? Het Russische duo Evgenia Tarasova en Vladimir Morozov werkte onlangs een kür af op een Christina Aguilera-Elvis Presley-mash-up. Niet noodzakelijk een plezier om naar te luisteren, maar ze probeerden tenminste.

Volg zeker de prestaties van Jimmy Ma. De Amerikaanse kunst­schaatser schoof in 2017 nog over het ijs op het ritme van een kittige Eminem-medley. Vorige week koos hij voor ‘Turn Down for What’ van DJ Snake en Lil Jon. Met kunst­schaatsers weet je nooit.

Macho­sporten als snowboarden en ijshockey doen het voorlopig nog iets beter bij hipsters en onwetende millennials, maar ik voorspel verandering. De sport ‘kunst­schaatsen’ is een kostbare, onbekende schat op een diepe oceaanbodem die de mensheid slechts traag en voorzichtig ontdekt. Hou je klaar voor passie, intriges en aansluitende maillots vol glitterende pailletten...

Brace yourself, olympic figure skating is coming.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234