Woensdag 23/10/2019
Stijn Van de Voorde. Beeld Bob Van Mol

column

Succesvolle artiesten móéten raar zijn. Het is een vereiste, een noodzakelijke eigenschap

StuBru-presentator Stijn Van de Voorde loopt elke week voor de muziek uit.

Als ik even niets te doen heb, scroll ik graag casual door mijn Instagram-feed. Met veel interesse bewonder ik de foto’s, filmpjes en stories die vrienden en celebrities met de wereld delen. Instagram draait hoofdzakelijk om beelden. Dat verklaart het succes van de app.

Mensen voelen minder de behoefte om hun persoonlijke mening te ventileren. Een zure maatschappelijke analyse of kritiek op de bondscoach komen hier minder tot hun recht. Een schattige foto met een huisdier genereert gegarandeerd meer likes dan een visueel ­statement rond de vluchtelingen­problematiek. Niemand leest de lange, begeleidende tekst onder een foto. Saai!

Op zeldzame vrije momenten houden we ons liever bezig met kleurrijke vrolijkheid. Deze realiteit komt soms hard binnen bij mensen die nieuw zijn in deze wereld. Helmut Lotti schreef onlangs zijn frustratie van zich af: “Wat ik ook post over mijn nieuwe cd, mijn selfie met hond krijgt vijf keer zoveel likes. Zal ik toch maar met pensioen gaan? Dan kan ik de hond houden…”

Ik volg graag muzikanten omdat je iets te weten komt over hun dagelijks bestaan. Sommigen vallen door hun (gebrek aan) humor en creativiteit door de mand. Anderen overtreffen onze verwachtingen.

De Instagram-feed van populaire wereldbands wordt meestal gevoed door hun platenfirma of management. Als ik hoofdzakelijk professionele foto’s met nuttige informatie zie verschijnen, haak ik af. Daar dient mijn pauze niet voor. Ik verwacht enkel hyperpersoonlijke posts. Waar zijn ze? Wat eten ze? Waar lachen ze om? Wat stoort hen? Welk merk geeft hen kledij?

In de nasleep van Werchter Boutique deelde Max Colombie gretig foto’s van zijn optreden met Oscar & The Wolf. Wie op de heilige weide speelt, mag daar trots op zijn. De beelden van de band die tienduizenden uitgelaten ­festivalbezoekers groet na het concert, werden beloond met een massa likes.

Toen Colombie enkele foto’s postte waarop zijn minder dagelijkse podiumkledij centraal stond, verscheen er ­tussen de lof van de fans ook een ­negatieve opmerking van een meisje dat tijdens Werchter Boutique blijkbaar minder had genoten van de show. Ze vroeg aan een vriendin: was dit die rare boy met slechte muziek? Want zo ja, dan ontvriend ik je. De vriendin ­reageerde zelfverzekerd dat het ­ontvriendingsproces wat haar betreft ingezet mocht ­worden.

Waarschijnlijk een inside joke, maar zo had Max Colombie het niet begrepen. Hij negeerde de basisregel die stelt dat je beter niet ingaat op gelijk welke vorm van oppervlakkige negativiteit die mensen over jou verspreiden. Zeker niet in het gangsta Amerikaans: “Clearly haven’t seen shit in yo life gurl – U think my music sucks, I actually give zero fucks, but whut… ‘Rare boy’? Get some education…”

Max ­Colombie van ­Oscar & The Wolf zette een misnoegde festival­bezoeker op haar plaats op Instagram. Beeld Koen Keppens

Er valt veel te zeggen over deze reactie, zowel grammaticaal als inhoudelijk. Meer dan negentig procent van het festivalpubliek (ook degenen mét een opleiding) vindt Max Colombie een rare boy. Dit verklaart zijn succes. Succesvolle artiesten móéten raar zijn. Het is een vereiste, een noodzakelijke eigenschap. Gewone mensen zien we op de afdeling boekhouding of de dienst bevolking.

Begrijp me niet verkeerd. Ambtenaren die een lichtblauw hemd met een grijze gilet combineren leveren ongetwijfeld nuttig werk, maar ze horen niet thuis op een podium. Wie een ­wetlook in spandex combineert met een felgekleurde trainingsvest, een bandana én een glitterrokje wél. ‘Rare boy’ is een eretitel.

Extravagante artiesten staan ver boven de mening van gewone gurls. Wie toch (meer dan zero fucks) geeft om wat de gemiddelde Instagram-gebruiker schrijft, post beter enkel nog veilige ­selfies met de hond. Zover zal het bij Max Colombie gelukkig nooit komen. Het siert hem bovendien dat hij geen trollenleger inschakelde om zijn ­persoonlijke ongenoegen te uiten. Dat zijn de echte gangstas.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234