Zondag 18/08/2019
Maarten Rabaey. Beeld rv

Standpunt Maarten Rabaey

Stuur de Belgische marine enkel onder EU-vlag naar de Straat van Hormuz

Maarten Rabaey is journalist bij De Morgen.

De Verenigde Staten vragen België bij te dragen aan een internationale coalitie die het scheepvaartverkeer in de onrustige Straat van Hormuz beveiligt. Ons land beschikt over enkele militaire opties om bij te dragen maar onderneemt best enkel actie in een zorgvuldig afgelijnd mandaat onder Europese vlag.

Twee tankers liepen in juni grote schade op toen ze het doelwit werden van kleefmijnen, zo goed als zeker geplaatst door de Iraanse Revolutionaire Garde. Eerder deze maand kaapten Iraanse militairen een Britse olietanker als vergelding voor de Britse inbeslagname van een Iraanse tanker die Syrië-sancties overtrad.

Het Belgische antwoord op de vraag van de VS wordt nu onderzocht door de defensietop. De kans op een snel positief antwoord is klein. Onze regering is in lopende zaken. Het parlement is in reces. En België schrijft zich in de Europese strategie in.

De EU-aanpak bestaat vooralsnog uit diplomatieke onderhandelingen. In Wenen gingen vorig weekend belangrijke gesprekken van start in een poging het nucleair akkoord met Iran te redden, waar de VS onder president Trump al zijn uitgestapt. De kans is klein dat Iraanse patrouilles Europese schepen gaan aanvallen zolang deze gesprekken lopen.

Toch zijn we best voorbereid op incidenten, voor als deze dialoog mislukt, of als Europese koopvaardijschepen in de klappen delen als er in de nauwe zee-engte nieuwe incidenten zijn tussen Iran enerzijds, en de VS en het VK anderzijds.

Europese task force

De EU begint daarom best nu met de voorbereiding van een task force die, naar analogie met de maritieme EU-operatie Atalanta voor de Somalische kust, de veilige doorgang garandeert van Europese schepen door de Straat van Hormuz. Frankrijk, Italië en Denemarken antwoordden overigens al positief op een gelijkaardige vraag van de Britten, met wie we op veiligheidsniveau ook na de brexit zullen blijven samenwerken.

Als België beslist deel te nemen hebben we het grote voordeel dat we onze bijdrage kunnen aftoetsen met de Nederlanders, met wiens marine we intens samenwerken. Zo zouden we een rotatie van schepen kunnen afspreken, zoals we ook met F16’s afwisselden voor de missies boven Irak en Syrië. België zou een fregat of mijnenbestrijdingsschip kunnen sturen, een militaire discipline waarin onze zeemacht uitblinkt.

Een andere optie is een groep Belgische special forces met een Belgische NH-90-helikopter meesturen aan boord van een Nederlands of Frans fregat. Zij zouden dan kunnen neergelaten worden als zwaarbewapende beveiligers van Europese schepen tijdens hun passage door de Straat van Hormuz.

Om te voorkomen dat Iran zo’n afschrikking zou beschouwen als provocatie zouden we wel heel transparant moeten zijn over het feit dat het ons gaat om de defensie van onze koopvaardijvloot. Daarom vragen de Europese landen het best een mandaat van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties. Door het voorspelbare veto van Rusland en China is een resolutie weinig realistisch, maar door het voor te stellen, maken we als Europeanen wel duidelijk dat elke beveiligingsmaatregel het doel heeft incidenten te voorkomen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden