Maandag 19/08/2019

Opinie

Studio 100-in-een-dozijn wordt gekenmerkt door manifeste intellectuele luiheid

Stijn De Paepe is docent aan de Arteveldehogeschool. In deze krant becommentarieert hij dagelijks het nieuws in versvorm.

Beeld BELGA

Voor iemand het heldere betoog van de onvolprezen Aart Staartjes wegzet als gezanik van een ouwe zeur: de Stratemaker heeft overschot van gelijk. (DM 2/1) Wat Studio 100 aan de lopende band fabriceert en ons voorschotelt als kinderprogramma’s bederft inderdaad de markt.

Laat ik het maar niet hebben over K3: het drieledig product dat het Bimboschap promoot bij meisjes vanaf 2 en vaders tot 75. Ook dat al hun fabricage zo hondscommercieel is? Wat goed is, mag goed verkopen. Nee, het gaat in de eerste plaats om de inhoud: om de armoedige inhoudelijke kwaliteit van de baksels die Gert en Hans afleveren. Ter illustratie zal ik me gemakshalve vooral tot Plop en Samson – Plopsa! – beperken. Zoekt u gerust zelf voorbeelden uit het gehele gamma: van het psychedelische onding Bumba tot het door bordkartonnen acteurs gespeelde ROX.

Stijn De Paepe. Beeld Wouter Van Vooren

Om te beginnen: het duo Verhulst-Bourlon – en wie hun schrijfsels verder ook maar aanvult – weet slechts twee scenario’s te bedenken. Ofwel wil/pikt een personage iets van een ander die dat in geen geval wil delen. Ofwel vreet een personage iets van een ander op. Eigenlijk komt het dus neer op één scenario. Je kunt er daarnaast donder op zeggen dat er telkens lustig wraak genomen wordt, meestal in de vorm van een taart in iemands fieselemie. Mijnheer Alberto eet alle snoepjes op. Klus vreet alle pap op. Van Leemhuyzen houdt iets achter voor De Burgemeester. En. Zo. Voort.

Daarbij gedragen alle personage zich als (egocentrische) peuters, hoewel ze op het eerste gezicht volwassen zijn. Alleen Samson is een ‘kind’. En Gert is de uitzondering: geen peuter maar een aftandse dorpsonderwijzer. Voor de rest mopperen, schrokken, bekvechten, huilen, redeneren alle ‘grote mensen’ als onuitstaanbare ukken. De stereotypie daarbij is ondraaglijk: de dikke gulzigaards kabouter Smul en Alberto, de ijdeltuiten kabouter Smal en weer meneer Albert (een meisje en een verwijfde kapper overigens), de kwebbeltante, de wijsneus, de luiaard,… Zeer verheffend allemaal voor uw kroost.

Een en ander wordt bovendien overgoten met een dikke moraliserende saus, zodat de moraal van het verhaal ons in geen geval zou ontgaan. De kindertjes hebben uiteindelijk geleerd dat je flink moet delen, niets zomaar mag afnemen, flink moet samenwerken. Echter niet zonder een stoet infantiele grijze kabouters of volwassen dorpelingen die elkaar met slagroomtaarten bekogelen of anderszins een hak zetten. Moreel bijzonder hoogstaand, dat merkt u. In een goed kinderprogramma komen kinderen zelf tot de juiste slotsom.

Ten slotte, en dat is misschien het ergst, wordt dat hele ‘televisionele’ gamma van Studio 100-in-een-dozijn gebrandmerkt door manifeste intellectuele luiheid. Recycleren, recycleren, wie zijn best doet zal het leren. Zo zijn de verhalen uit Plops melkhuisje perfect inwisselbaar voor die ten huize Samson. Het heerlijk stoutmoedige Pippi Langkous verwatert tot het brave afkooksel Lolly Lolbroek: roodharig meisje, met alleen een verre papa en een vriendje en een vriendinnetje. Tom en Annika nog aan toe: Pippi Langkous, made in Taiwan. En. Zo. Voort.

Nee, dan Sesamstraat. Meer dan ooit. Waar het over echt verdriet mag gaan, waar personages complexe gevoelens hebben. Waar oude bromberen irritant onredelijk durven zijn en daardoor geloofwaardig zijn. Met de genuanceerde poëzie van Harrie Geelen, Ted van Lieshout, ... Met de heerlijke liedjes van Henny Vrienten.

Dààr kunnen mama’s, papa’s en koters samen naar kijken, zonder dat ma de muren oploopt en pa morrelt aan zijn smartphone. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden