Vrijdag 06/12/2019

Column

Slowpinie®, het nieuwe keurmerk voor online meningen

Ivo Victoria. Beeld DM

Ivo Victoria is schrijver. Hij woont en werkt in Amsterdam. Zijn column verschijnt tweewekelijks.

Ik heb een idee dat mij rijk kan maken. (Iedereen heeft zo’n idee. Daarom speel ik voor de zekerheid ook op de Lotto.) Het betreft een nieuw keurmerk. Meer wil ik er niet over kwijt. Wel heb ik al een eerste medewerker op het oog. Iemand die altijd kalm blijft, van feiten houdt, en deze beheerst en vriendelijk weet aan te bieden. U heeft natuurlijk al begrepen wie ik bedoel: inderdaad, de man of vrouw die deze week het Twitter-account van Fedasil beheerde, het Federaal Agentschap voor de opvang asielzoekers.

Dries Van Langenhove had een offerte gezien waaruit bleek dat Fedasil voor 30.000 euro aan Sinterklaas-snoep wil bestellen voor een asielcentrum in Sint-Truiden. Hij stelde er een parlementaire vraag over en gooide die snel op sociale media want ja, stel dat het antwoord tegenviel, dan had hij de ophef toch gehad. Het leverde het Twitter-account van Fedasil een hoop doorwrochte vragen op à la: ‘30.000€ voor snoepgoed? Zal ik mijn nikkel wel afdraaien in de fabriek.’

Met stijgende bewondering keek ik toe hoe de Fedasil-tweep deze vragen beantwoordde.

‘Dag @sebasti94927356, we hebben 140 Sinterklaaszakjes besteld voor een totaalbedrag van €780. De €30.000 waarnaar je verwijst, is een schaal (00 < €30.000) die voortkomt uit de wet op overheidsopdrachten. Je vindt daarover meer informatie op…’ Ook vervolg- en andere vragen kregen netjes antwoord, onderbouwd met statistieken en linkjes naar bronnen en jaarverslagen à volonté. 

Het mooie was: vrijwel alle bezorgde anonieme burgers bedankten Fedasil voor de toelichting en verduidelijking. Sommigen leken zelfs geneigd zich een genuanceerde mening te gaan vormen, gebaseerd op feiten. Opmerkelijk, inderdaad. Het sterkte mij in de overtuiging dat er een markt is voor mijn nieuwe keurmerk. Vooruit, een tip van de sluier. Het heet: Slowpinie®.

Tegenwoordig is iedereen een medium wiens boodschap eenvoudig en gratis online kan worden gepubliceerd. Een groot goed. Maar het uiten van een mening brengt ook een verantwoordelijkheid met zich mee. Namelijk de verantwoordelijkheid je even in de materie te verdiepen en verder te kijken dan je neus lang is. Niet iedereen heeft hier tijd voor, zo blijkt. Begrijpelijk.

En precies dáár wil ik op inspelen met Slowpinie® , het nieuwe keurmerk voor onlinemeningen. De ultrageheime Slowpinie®-technologie voorkomt dat uw mening gepubliceerd wordt binnen de eerste 48 uur na de gebeurtenis waarop ze van toepassing is. Dit biedt de tijd de mening-in-wording te toetsen bij ons panel van ex-Fedasil-medewerkers aan de hand van uitgebreid bronnenmateriaal zodat u – geheel vrijblijvend uiteraard – uw mening kan bijstellen of verfijnen, teneinde niet nodeloos voor paal te staan (dit gebeurt vaak). Uw mening zal hierdoor minder actueel zijn maar wel aanzienlijk geloofwaardiger. Slowpinie® – meningen die ertoe doen over zaken die van geen belang meer zijn. Slowpinie® – weloverwogen achter de feiten aan kuierend. Maakt u zich verder geen zorgen: voorlopig blijf ik gewoon elke week op de Lotto spelen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234