Zaterdag 06/03/2021

OpinieLezersbrieven

‘Skills van studenten zijn misschien niet meer aangepast aan een OESO-model van presteren, wel aan een postcoronawereld’

null Beeld Illias Teirlinck.
Beeld Illias Teirlinck.

Onderwijs

Het lijkt wel of ik steeds dezelfde lezersbrief schrijf, jaar na jaar, telkens na verontrustende cijfers in verband met de kwaliteit van ons onderwijs.

Ik heb de voorbeeldvragen ook eens bekeken. Vraag 3, natuurkunde: Je ziet een tekening van Marie, die een kar op wieltjes voorttrekt, en van Tina, die een pak voortsleept over de grond. Je moet, via een meerkeuzelijst, aanduiden waarom Marie minder moeite heeft dan Tina om het pak te verplaatsen. Ik citeer een van de meerkeuzeantwoorden: “De kar verhoogt de magnetische kracht die wordt uitgeoefend op de doos van Marie.” Als een kind uit het vierde leerjaar dit antwoord heeft aangevinkt, wat wil dat dan zeggen? a) De leerling vermoedt dat er in het pak dat Tina voortsleept een grote magneet zit en dat de vloer een metalen vloer is (mogelijk). Of b) De leerling ziet het woord ‘magnetisch’ staan en vermoedt dat dat iets met het onderwerp ‘natuurkunde’ te maken heeft (ook mogelijk). Of c) De leerling kan die lange zin niet goed genoeg lezen, en heeft dan maar gegokt.

Ik gok dat antwoord c wel eens vaker voorkomt dan gedacht. Heel deze test is eigenlijk een formulier vol vraagstukken. Een test begrijpend lezen, dus. Want laat leerlingen al doende kiezen wat ze liefst willen voorttrekken, zullen de meeste leerlingen toch aan het karretje met wielen gaan trekken, niet?

Met andere woorden: zoals al jaren het pleidooi van menig wetenschapper en onderwijsexpert: zet eerst in op technisch lezen en schrijven. Als deze techniek door alle leerlingen beter is beheerst, zullen alle schoolvakken beter gaan: leerlingen moeten zich niet meer door te moeilijke teksten wurmen, gaan daardoor ook liever lezen en beter begrijpen wat er in een tekst staat. Vergelijk met het leren van een muziekinstrument: als je de techniek van het gitaarspelen goed onder de knie hebt, kan je pas echt muziek beginnen te maken. Anders blijf je gefrustreerd klungelen, of geef je uiteindelijk op.

Of het nu over geschiedenis of wetenschappen of vreemde talen gaat, beter leren lezen en schrijven is een zegen voor alle vakken op school. En dan heb ik het nog niet over de zegen van goed kunnen lezen in de rest van je leven...

Bart Ipers

Onderwijs (2)

Het moet ons even van het hart: de bespreking van de uitkomst van leerlingen op de diverse schoolonderzoeken, recent de TIMSS-scores. De resultaten op deze testen blijken, naast uitkomsten op de PISA-testen, een ware schokgolf te verspreiden. We lezen en horen in de berichtgeving: ‘barslecht’ en ‘we glijden weg’ (DM 9/12). Een reactie gaat uit van leerkrachten die aangeven (DM 10/12) dat ze zo streng niet meer mogen zijn, en ‘allerlei andere dingen moeten bijnemen in de klas’. Daarnaast komen de specialisten-pedagogen aan het woord die pleiten voor onderzoek (en de resultaten vergelijken met een vliegtuigcrash), commissies en dergelijke. Om wat te doen vragen we ons dan af? Te onderzoeken waarom jongeren zo veel een beroep doen op geestelijke bijstand (zie de lange wachtlijsten voor hulp van 6maanden / 1 jaar)? Aanpak van het stijgende risico van kinderen en jongeren om in armoede op te groeien ondanks het ‘ambitieuze’ plan van de Vlaamse regering? Of nog beter eens te checken wat in klassen geïnvesteerd wordt in kinderen en jongeren? Ten slotte nog het volgende: een kind dat in de wiskundeles beslist om zijn vragen klassikaal maar niet meer te stellen en gewoon de antwoordsleutel opzoekt om zo de zuchtende leerkracht te mijden, zich onzichtbaar maakt ook omdat deze aangeeft ‘ha ja, je boek vergeten, heb je punten over misschien?’ Wie heeft hier de meeste ‘future proof skills’?

De studenten die we in onze lessen zien en gezien hebben in het hoger onderwijs zijn mondige, grappige en verstandige wereldburgers in spé, aangepast aan tijden van diversiteit en onzekerheid, kunnen opzoeken en informatie verwerken en verwerven. Hun skills zijn misschien niet meer aangepast aan een OESO-model van presteren, wel aan een postcoronawereld.

Eva Vens en Christian Van Kerckhove

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234