Zondag 26/03/2023
Mark Coenen Beeld DM
Mark CoenenBeeld DM

ColumnMark Coenen

Shithouse Clubhouse: hip gekakel versterkt door de usual suspects die een nieuwe markt ruiken

Mark Coenen is columnist.

Mark Coenen

Het draait alleen op Apple-software en je moet er voor uitgenodigd worden: de dubbele selectiviteit van de Clubhouse-app stuurt schokjes van opwinding door de circuits van de digitale hipsters, steeds op zoek naar iets wat hen onderscheidt van het gemeen. Tot dat ook gemeengoed wordt en ze weer op zoek moeten naar iets anders. De kick van het niets, duizendvoudig versterkt, geweldig verslavend. Ik weet er alles van.

Clubhouse geeft stem aan de stem: als je binnen geraakt kan je in Rooms deelnemen aan conversaties. Zonder beeld, meme, poll of ander mopje: wat je zegt is genoeg.

De digitale praatbarak werd in het najaar van 2020 gelanceerd, en vertienvoudigde in een paar maanden tijd in potentiële waarde, die nu op 1 miljard dollar wordt geschat. De natte droom van de handige nerds komt alweer uit, want het systeem is niets anders dan een soort van gemodereerde conferencecall. Meer is het niet: hip gekakel, dat nu ook versterkt wordt door de usual suspects die bij het ruiken van een nieuwe markt als razende rode mieren uit het behang kruipen.

Kakofonie brengt geld op, zeker als die gelegitimeerd wordt door influencers. Zo kon men al aansluiten bij een gesprek met Mark Zuckerberg of Oprah Winfrey, wat de schaarse gebruikers van de app helemaal het gevoel geeft dat ze het exclusieve mannetje dan wel vrouwtje zijn. De illusie van de nabijheid is een drug voor onze contactloze tijden, maar de app heeft nog een andere bonus: je kan weer onverminderd luistervinken.

Net zoals vroeger op het terras aan de golf, waar gepermanente dan wel gezonnebankte medemensen na een glas chardonnay gretig en sans gêne hun sores vertellen aan hun tafelgenoten maar luid genoeg zodat iedereen kan meegenieten. Het terras is vervangen door de cloud, voor de rest is er niets veranderd.

Het auditief voyeurisme via die app werkt als een deeltjesversneller op de verbeelding. Je doet er niemand kwaad mee, want iedereen weet dat je er bent, al dan niet jezelf verbergend achter een schuilnaam. Het hek is nu helemaal van de dam nu Elon Musk, de plaatsvervanger van de mammon op aarde, heeft laten weten dat hij op Clubhouse in gesprek gaat met Kanye West.

Als Musk wakker wordt, dan beweegt de wereld, zeker de financiële: een tweet van hem (over de verkoop van zijn aandelen of het aanschaffen van bitcoin) zendt schokjes van opwinding door de beurs, waarna investeringsfondsen elkaar voor de voeten lopen om toch zo snel mogelijk op een trein te springen waarvan ze niet weten waar die naartoe rijdt: naar de zon of recht het ravijn in.

Klein detail: dat Clubhouse je verplicht om je adresboek met hen te delen is tegen de wet en verder is er geen enkele bescherming van de privacy. Geen hond die het erg vindt. Zeker Musk niet. Het moet heerlijk zijn om Elon Musk te zijn.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234