Woensdag 21/10/2020

Column

Schrap zij die ‘seksen’ ­zeggen meteen uit je contactenlijst

Beeld Sven Franzen

Katrin Swartenbroux helpt een lezer met een issue.

Lezersvraag van de week : ‘Nu ik niet meer moet pendelen, heb ik plots twee uur per dag extra gekregen, tijd die ik graag wil gebruiken om een sport te beoefenen. Alleen: hoe begin ik daaraan?’

Timothy, Aalst

Beste Timothy,

Je hebt geluk. Ik zou het nooit opsommen in mijn Tinder-profiel, maar ik ben eigenlijk best een sportief ­persoon. Niet het type dat zal beweren dat een runner’s high echt een streefdoel is – als je ­joggen na een kwartier nog steeds kut vindt, ga je dat het komende half uur kut blijven vinden – maar wel iemand die haar hele leven al gesport heeft en haar tanden in minstens achttien disciplines heeft gezet. Dat klinkt indrukwekkender dan het is, en zegt ­hoegenaamd alles maar ­tegelijkertijd ook niets over mijn uithoudingsvermogen. Het maakt me echter wél de geschikte persoon om je te begeleiden in je drieledige queeste. 

Om te beginnen moet je uitzoeken waarom je wil sporten. Wil je sterker worden, leniger, fitter, of wil je gewoon, zoals dat jaar waarin ik flirtte met crossfit, even niet aan je werk denken door een uur lang bloed te proeven en hopen dat je niet gaat sterven onder zoiets ironisch als een ­‘medicine bal’? Je weet wel, effe hoofd leegmaken en ­ontspannen dus. 

Op basis van die ambities kies je een sport waar je nieuwsgierig naar bent. Gezien jouw gevoel voor timing lijkt pingpong me alvast uit den boze. Beginnen met sporten in een seizoen waarin het überhaupt al moeilijk is om uit bed te komen is hardcore. Maar als er iets is dat het afgelopen jaar ons getoond heeft, dan is het wel dat de mens bijzonder buigzaam is en heel wat meer aankan dan men daarvoor dacht. Dat geldt ook voor sport. Heb je, met je pas verworven flexibiliteit, al eens aan yoga gedacht? Wie weet is boksen wel iets voor jou, nu ons ­collectief incasseringsvermogen vergroot is? Kijk in ieder geval verder dan de klassiekers. Het is niet omdat jouw collega’s graag squashen dat jij bereid bent een oog te verliezen in een muffe isoleercel. Platgetreden paden zijn alleen maar gerodeerd omdat er meer clubs van bestaan, niet omdat die sport per se beter of leuker is.

Van paden gesproken: wist je dat flink doorstappen je ook een mooie conditie oplevert? 

Ten slotte is het als beginneling ook essentieel dat je jezelf laat bijstaan. Ik heb het dan niet over vage YouTubers die onwetenschappelijke onzin krijsen als “zweet is gewoon je vet dat huilt” tegen de achtergrond van een of andere EDM-remix. Zoek iemand die daadwerkelijk bewegingstechnieken of kinesitherapie gestudeerd heeft, en op de hoogte is van het feit dat je zweetklieren geen traankanalen hebben, laat staan gevoelens. Iemand die je kan uitleggen hoe je een oefening correct uitvoert, iemand die je lichaam op een veilige manier verder pusht dan waar jij karakter voor hebt, iemand die je motiveert zonder je te kleineren.

Vraag bij vrienden of kennissen waar zij trainen en probeer nieuwe sporten uit. Schrap zij die ‘seksen’ ­zeggen meteen uit je contactenlijst. Sinds ik via-via reformerpilates heb ontdekt, ben ik elke dinsdag en donderdag verbaasd tot wat mijn lichaam in staat is, een gevoel dat ik niet meer ervaren heb sinds ik verbaasd naar een dubbele open botbreuk zat te staren op een skipiste in Frankrijk.

Ga er dus voor, Timothy, spring met beide benen in je nieuwe hobby. Het slechtste dat je kan overkomen is, welja, een dubbele open botbreuk.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234