Dinsdag 12/11/2019

Standpunt

Schoolstraten zijn hoopgevend, maar het mag daar niet bij blijven

Beeld Tim Dirven

Barbara Debusschere is journalist.

Op deze eerste schooldag krijgen alvast enkele ouders en kinderen mooie punten. In slechts een paar maanden zijn ze er, enkel met wat kabaal en mondmaskertjes, in geslaagd om een prangende kwestie tot op de hoogste politieke agenda’s te krijgen.

Na de Pano-reportage over hoe in en rond 60 procent van de scholen de luchtkwaliteit verontrustend slecht is, stonden er aan Brusselse en later ook Vlaamse schoolpoorten plots kinderen met hun ouders schone lucht te eisen.

Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) maakte prompt 20 miljoen euro vrij waarmee steden en gemeenten schoolstraten kunnen inrichten. Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) beantwoordde de ‘Help, ik stik’-acties met de campagne 'Paraat voor de schoolstraat' die lokale besturen en scholen eveneens aanzet schoolstraten te organiseren.

En nu voorziet de Brusselse regering een schoolstratenfonds van jaarlijks één miljoen om schoolstraten in te richten waar de auto ‘minimaal aan het begin en het einde van de dag' geweerd wordt. Ook minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) plant projecten rond schoolstraten te spijzen.

Het is puik en hoopgevend dat de politiek dit zo snel oppikt. En het is net iets te cynisch om dat weg te zetten als enkel snel even scoren in verkiezingstijd met een thema dat burgers zo beroert.

Lees ook: Schoolstraten krijgen zuurstof: meer budget om luchtvervuiling en onveiligheid aan te pakken

Maar dat het probleem hiermee is opgelost, is een illusie. Zo zijn schoolstraten zeker niet overal mogelijk. En vooral: ze zijn heel tijdelijk en heel plaatselijk, en pakken ongezonde lucht en onveiligheid dus maar heel tijdelijk en heel plaatselijk aan.

De vele ouders die het terecht al te riskant vinden om hun kroost op de fiets langs onveilige wegen naar school te sturen of die zelfs ondanks doorgedreven puzzelen geen werkbare manier vinden om met het openbaar vervoer te reizen, zullen natuurlijk nog altijd de auto verkiezen. Die moeten ze door een schoolstraat dan misschien een halve kilometer van de school parkeren, die auto’s blijven verkeersonveiligheid en luchtvervuiling langs routes op weg naar school mee in stand houden.

Bovendien verleggen schoolstraten die problemen soms gewoon naar een straat verder, waar dan tussen 7.30 uur en 8.30 uur en rond 16 uur veel meer auto’s circuleren. En in die straten wonen ook kinderen.

De politieke initiatieven voor schoolstraten kunnen dus alleen maar een eerste stap zijn. Veiliger routes en kruispunten, minder vrachtverkeer in schoolbuurten, een kilometerheffing voor auto’s daar en meer en beter openbaar vervoer moeten volgen. Als het stopt bij de schoolstraten, staat de beleidsmakers een onvoldoende te wachten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234