Dinsdag 24/11/2020

OpinieSven Geenen

Schooldirecteur schrijft brief aan minister Weyts: ‘De veerkracht van de leraren is niet oneindig’

Vlaams onderwijsminister Ben Weyts (N-VA).Beeld BELGA

Sven Geenens (°1972) is directeur van het GO! Atheneum te Lokeren en docent in de masteropleiding Educational Needs bij Fontys, Tilburg. Deze brief, gericht aan minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) publiceerde hij eerder op Facebook.

Geachte minister Weyts,

Er moet mij iets van het hart. Dit is mijn eenentwintigste schooljaar als directeur en in al die tijd stuurde ik nooit een kwade mail, brief of postkaart naar uw kabinet of dat van uw voorgangers. Als je directeur wordt, weet je dat het niet elke dag rozengeur en maneschijn is en wie de hitte van het vuur niet kan verdragen, moet maar uit de keuken blijven. Maar nu ben ik boos. Ontgoocheld ook. In u, meneer de minister.

Vorige week kreeg mijn school doorlichting. Twee van uw inspecteurs kwamen het nieuwe doorlichtingsconcept uittesten. Een aimabel duo, daar valt niks op aan te merken. Bekwaam ook. Ze kondigden hun komst drie weken geleden netjes aan en wilden vooral onderzoeken hoe de school omgaat met kwetsbare leerlingen. Wie de inspectie hiermee bedoelt, lichtten ze toe in een document. Daarin werd uitdrukkelijk verwezen naar de coronapandemie die van iedere scholier een mogelijk kwetsbare leerling maakt. Om zicht te krijgen op onze aanpak bevroeg de inspectie vooraf de ouders, leerlingen en leraren online over het afstandsleren tijdens de lockdown.

Tot mijn verbazing kwam het afstandsleren tijdens de doorlichting nauwelijks aan bod. Hooguit in de marge. Vooral de reguliere schoolwerking werd tegen het licht gehouden. Dat was, zeker omdat de bevragingen over het afstandsonderwijs gingen, eerder onverwacht. Op het einde van de doorlichting kregen we een mooi rapport. Van mij dan ook geen onvertogen woord over de inspecteurs. De werkpunten die zij op tafel legden, sloten aan bij onze eigen reflecties, waardoor er niets in het verslag te lezen is dat al niet op onze planning stond.

Ik hoor u al denken: ‘Waarom klaagt die mens dan?’.

Welnu, meneer de minister, u heeft een mooie kans gemist om de Vlaamse schoolteams een hart onder de riem te steken en ze te prijzen voor hun inzet de voorbije maanden. De bal lag voor de goal, een lichte tik was genoeg om te scoren. Ik verklaar mij nader.

Sinds maart hebben Vlaamse leraren zichzelf moeten heruitvinden. Van de ene dag op de andere verliep het leren digitaal en ook in mijn team deed iedereen zijn stinkende best om onze leerlingen bij de les te houden. Geen makkelijke opdracht, maar we staken de koppen bij elkaar en zochten oplossingen. Wie geen computer had, mocht een laptop van de school gebruiken en bij flink wat leerlingen werden de takenpakketten ook nog eens afgedrukt aan de voordeur bezorgd. Leraren maakten didactische filmpjes, organiseerden online spreekuren en beantwoordden vragen op hun vakforum.

Om het moreel hoog te houden, ontmoetten de leerlingen en leraren elkaar op een virtuele speelplaats waar niet over school, maar over koetjes en kalfjes werd gepalaverd. Tussentijds bevroegen we onze leerlingen en ouders over de werklast, eventuele struikelblokken en het welbevinden. Dat leidde, zoals het hoort, tot wat bijsturingen. Al die tijd bleef mijn team paraat, wendbaar en flexibel en zag ik dingen gebeuren die mij ontroerden. O wat was (en ben) ik trots hun directeur te zijn.

Misschien, meneer de minister, had u de inspectie kunnen vragen om te focussen op de aanpak van het afstandsleren? Of wat dit betekende voor de leerlingen en leraren? De veerkracht van die laatsten is groot, maar niet oneindig. De statistieken liegen niet: sinds de heropening van de scholen, schiet het aantal besmettingen de hoogte in. Leraren zijn ongerust om via leerlingen hun bejaarde ouders of grootouders ziek te maken. Maar ze blijven werken. Met goesting én schrik. Omdat ze plichtsbewust zijn en het beste willen voor hun leerlingen.

Mijn tip voor u: heb dit jaar wat meer vertrouwen in het beleidsvoerend vermogen van de scholen en laat de doorlichtingen achterwege. Stuur uw dames en heren inspecteurs de rest van het schooljaar met wat boterbiscuits op pad en laat ze neerstrijken in de leraarskamers. Doe ze bij een koffie luisteren naar de besognes van de leraren. Wees niet bevreesd voor uw begroting. De meeste collega’s zullen niet om opslag vragen, het kost u dus hooguit een stapel koekendozen. Een schouderklopje, wat begrip en een paar tips volstaan om de leraren ‘s anderendaags met vernieuwde moed te laten doen wat ze het liefste doen: lesgeven aan hun leerlingen.

Deze kleine investering in waardering en mededogen lijkt me op dit moment gepaster dan de onderwijsinspectie scholen te laten doorlichten en leraren daardoor extra in de stress te jagen.

Het zijn maar wat vrijblijvende overpeinzingen, meneer de minister. U doet ermee wat u het beste lijkt.

Met vriendelijke groeten,

Sven

Sven Geenens.Beeld rv
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234