Dinsdag 15/10/2019

Column

Schone bedrijven zijn de toekomst en verdienen een breed draagvlak

Yasmien Naciri is marketeer, student aan de UA en voorzitter van hulporganisatie Amana. Haar wisselcolumn met Matthias Somers verschijnt wekelijks. 

In de wereld van textiel zijn er vele knetterende misvattingen. Een van de grootste is de gedachte dat hoge prijzen het gevolg zijn van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Uiteraard vergt duurzaamheid heel wat energie, investering en bereidwilligheid van de bedrijven, maar wil dat per definitie zeggen dat prijzige producten daar altijd een gevolg van zijn?

Het antwoord luidt simpelweg: neen. Het ideale voorbeeld van deze problematiek is het debat rond de kledingindustrie. Jaarlijks komt dit onderwerp ter sprake, waarna ketens uit de zogenaamde ‘fast fashion-industrie’ (Primark, H&M of Zara, et cetera) door de publieke opinie worden veroordeeld omwille van onethische praktijken in de lageloonlanden en hun productieproces. In heel dit debat wordt helaas te snel de illusie gewekt dat alleen goedkope kleding een probleem vormt. 

Drie types consumenten

De consument wordt opgedeeld in drie verschillende types. Enerzijds de consument die zich bewust is van de problematiek, maar zich geen duurdere producten kan veroorloven. Anderzijds de onverschillige consument en tot slot ook de consument die denkt dat hij door de aankoop van duurdere producten bijdraagt aan de oplossing.

Bij het laatste type blijf ik even stilstaan om deze illusie te doorprikken. Want, niets is minder waar, ook luxemerken als Versace, D&G, Levi’s en Prada bezondigen zich hieraan. De wantoestanden in de kledingproductie variëren van onveilige werkomstandigheden tot hongerlonen. In een aantal landen zorgt een gebrek aan vakbondsvrijheid ervoor dat werknemers monddood worden gemaakt. 

Het probleem beperkt zich daarbij niet alleen tot kleding, maar gaat naadloos over op de voedingsindustrie en technologie.

Doorbreek de stilte

Het bestrijden van deze immorele vorm van handel beperkt zich niet tot het investeren in onderwijs en sociale bescherming in lageloonlanden of het boycotten van bepaalde merken, maar gaat hand in hand met de bereidwilligheid van de sectoren die deze activiteiten gaande houden. Belangrijker is het aanmoedigen van bedrijven die zich inzetten voor de strijd tegen dit soort inhumane praktijken. Bedrijven die er bewust voor kiezen om hun steentje bij te dragen en resoluut gaan voor maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Ook consumenten die de stilte doorbreken en van zich laten horen, maken deel uit van de oplossing. Recente voorbeelden daarvan gaan voornamelijk over dierenmishandeling in erkende slachthuizen, dierentuinen, enzovoort. Ook grote winkelketens lieten van zich horen. Zo maakte de winkelketen Colruyt vorige week nog bekend dat het haar leveranciers uit de vleesindustrie onder de loep zou nemen nadat barbaarse praktijken in sommige Vlaamse slachthuizen aan het licht kwamen.

Loopholes in wetgeving

Dergelijke signalen van bedrijven verdienen lof. Temeer omdat er ongelooflijk veel loopholes in wetgevingen bestaan, die het bedrijven mogelijk maken om via allerlei omwegen hun producten in Azië of Afrika te kunnen produceren en zich bijgevolg straffeloos kunnen bezondigen aan inhumane werkomstandigheden in de betrokken landen.

De aanmoediging moet bedrijven ertoe aanzetten om te anticiperen op deze mentaliteitsverandering. Ook sociale media en de hoge eisen van de consument spelen een belangrijke rol in heel dit debat. Nieuws met betrekking tot kinderarbeid of dierenmishandeling verspreidt zich als een lopend vuurtje, met alle gevolgen van dien. Nadien is het dan ook slechts een kwestie van tijd vooraleer de rest volgt. Bedrijven die zich hebben aangepast aan de 21ste eeuw wachten best niet tot ze voor een voldongen feit worden geplaatst. Het is tijd om het voortouw te nemen in het maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234