Zondag 15/12/2019

Opinie

Ryanair must change. Helpt u mee, mevrouw Thyssen?

Hans Elsen Beeld RV

Hans Elsen is secretaris bij de vakbond LBC-NVK, deel van het ACV.

Geachte commissaris,

Beste mevrouw Thyssen,

U volgt de media ongetwijfeld ook. Dan weet u dat er momenteel (en eigenlijk al veel langer) een hevig conflict woedt tussen de werknemers van de lagekostenmaatschappij Ryanair en de directie. Het gebeurt wel vaker dat werkgever en werknemers het niet met elkaar eens zijn en dat dit uitmondt in een conflict. Meestal komen wij, de vakbonden, er na enkele – vaak nachtelijke –onderhandelingen met de directie wel uit.

Het Ryanair-dossier is spijtig genoeg andere koek. Dit conflict is er niet eentje waar we na enkele rondjes sparren wel uitkomen. Dat de directie een overtuigde fan is van het rauwe negentiende-eeuwse kapitalisme stellen we met veel spijt vast. “Het zal nog eerder vriezen in de hel dan dat we onderhandelen met werknemersvertegenwoordigers”. U snapt dat dit soort dictatoriale, destructieve oneliners ons niet helpt in het zoeken naar een constructieve oplossing. Voor de vakbond is de houding van deze directie totaal verwerpelijk en onaanvaardbaar.

Verstoppertje

Wat ook niet helpt is dat de directie van Ryanair verstoppertje speelt, met verwijzing naar de wirwar aan Europese regelgeving. In de weinige contacten die wij als vakbond hadden met de directie, kregen we ‘netjes’ te horen dat we niet met Ryanair moeten praten, en dat ze gewoon de Europese regeltjes volgen. Dus kloppen we bij u aan. De vakbond hoopt uitdrukkelijk dat u thuis zal geven en uw verantwoordelijkheid zal opnemen!

Verschillende arbeidsrechtbanken in België en Nederland hebben geoordeeld dat het arbeidsrecht moet worden toegepast van het land waar werknemers gestationeerd zijn. Sterker nog: het Europees Hof van Justitie heeft in zijn Ryanair-arrest van 14 september 2017 geoordeeld dat het lokale arbeidsrecht geldt. En toch wordt deze uitspraak niet toegepast. Individueel wel, want een werknemer kan individueel zijn gram halen bij de arbeidsrechtbank. Maar collectief? Neen! Niemand wijst Ryanair terecht over het feit dat ze niet conform de rechtspraak handelen. Resultaat? Ryanair klasseert de Europese regels ergens in een Ierse bureauschuif. Staat Ryanair boven de wetgeving? Of durft de overheid niet in te grijpen?

Het is toch onwaarschijnlijk en hallucinant dat werknemers via acties, waarmee ze onvermijdelijk onschuldige passagiers treffen, eerlijke en billijke arbeidsvoorwaarden moeten afdwingen? Moet hier de (Europese) overheid haar rol niet spelen?

Wij hebben altijd geloofd in het Europese project. Toegegeven, het klinkt ook als muziek in de oren: Europese lidstaten die samenwerken om er een beter Europa van te maken. Ryanair is een Europees bedrijf met Europese activiteiten, Europese werknemers en dit gespreid over de verschillende Europese lidstaten. Hoeveel Europa is er nog nodig voor die Europese oplossing?

Kans voor Europa

We geloven dat het Ryanair-dossier een best, of eerder worst, practice is. Een kans voor Europa! Een sublieme kans voor de Unie om aan de wereld te laten zien dat het Europese project er niet een is dat alleen economische belangen verdedigt, maar dat ook opkomt voor een sociaal Europa waarin er geen plaats is voor bedrijven die aan sociale dumping doen en asociale praktijken hanteren.

In naam van België, Portugal, Spanje, Nederland, Duitsland, Zweden,…

Kortom, in naam van de werknemers én de passagiers,

Ryanair Must Change!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234