Woensdag 22/01/2020

Opinie

Reclameborden met camera’s, so what?

Tim Smits. Beeld RV

Tim Smits is communicatiewetenschapper aan het Instituut voor Mediastudies van de KU Leuven.

Ja, er bestaan digitale reclameborden met camera’s erin en die registreren 'iets' van wie er voorbij stapt. Die technologie bestaat al vijf jaar, maar gisteren was het groot nieuws omdat er ook bij ons zulke toestellen blijken te staan. (DM 6/9) Vandaar de krantenkop: 'De reclamemaker ziet u.' Het leidt tot misnoegdheid bij staatssecretaris Philippe De Backer (Open Vld) die Big Brother dichtbij ziet komen. En Ronny Saelens, onderzoeker privacyrecht (VUB), concludeert dat hier sprake is van een inbreuk op de wet rond bewakingscamera’s. Maar zetten die toestellen eigenlijk onze privacy op de helling? Moeten we er bezorgd om zijn, of mogen we dit soort technologie eigenlijk ook toejuichen, zelfs zonder vrees voor onze privacy?

Wat doen die camera’s in digitale reclameborden precies? In elk geval hoeven die niemand te 'herkennen' of beelden te koppelen aan persoonsgegevens. Veel belangrijker dan de camera’s zelf, is de verwerking van die beelden met enkele slimme algoritmes, en die dienen twee doelen. Ten eerste gokken die algoritmes of u man of vrouw bent en in welke leeftijdscategorie u zit. Op basis van die gok kan dan de meest gepaste reclame uit het assortiment worden gekozen. Ten tweede meten die toestellen hoelang iemand naar de advertentie kijkt, om zo te weten te komen of het een goede advertentie is. Omdat de reclamesector meer en meer de effectiviteit van reclames in vraag stelt, is dat een niet te versmaden parameter.

Nummer x

Die technologie kan dus perfect bestaan zonder dat er beelden van personen worden opgeslagen. Als u erlangs loopt, bent u niet meer dan een nummer x met een reeks van gokjes over uw geslacht, leeftijdsgroep, hoelang u ongeveer keek, en misschien zelfs hoe gelukkig dit nummer x eruit zag. Ikzelf vind in elk geval dat hier veel minder privacy op het spel staat dan wanneer ik vlot veel persoonlijker gegevens achterlaat wanneer ik een product bestel, of wanneer ik iets like op Facebook om kans te maken op een prijsje.

Het ironische is inderdaad dat we met onze dure persoonlijke gegevens te koop lopen in ruil voor relatief kleine diensten, maar dat we op andere gebieden zo gesteld lijken op diezelfde privacy. Nochtans is ook reclame een transactie. Misschien moeten we dus ook zo eens beginnen te kijken naar het vraagstuk over innovatieve reclame. Dat gaat dan over zulke reclameborden met camera’s of, veel belangrijker, het monitoren van surfgedrag om advertenties en zoekresultaten op maat aan te bieden. 

Veel mensen stellen deze technieken niet op prijs, bijvoorbeeld omwille van een Big Brother-gevoel. Als we dit soort doelgerichte reclame verbieden, heeft dat nochtans ook nare consequenties. Zo impliceert het dat u en ik minder relevante reclames te verteren krijgen. Omdat ze minder relevant zijn, worden ze ook goedkoper voor adverteerders (waarom zou je veel betalen voor weinig effectieve reclameplaats?) en dus drijven adverteerders het aantal advertenties op. Met eenzelfde reclamebudget besteed aan meer relevante advertenties zouden reclames dus tegelijk ook duurder worden voor de adverteerder. Gevolg: een zeer drastische reductie in het aantal advertenties, zonder dat het in het vel zou snijden van de adverteerder of degene die de reclameplaats verhuurt. Misschien jammer dus dat JCDecaux snel besluit de borden alweer af te voeren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234