Donderdag 24/06/2021

ColumnMohamed Ouaamari

Racisme is een structureel probleem binnen bepaalde islamitische gemeenschappen

null Beeld DM
Beeld DM

Mohamed Ouaamari is auteur van ‘Groetjes uit Vlaanderen’. Zijn column verschijnt tweewekelijks.

Een ware plaag was het de afgelopen weken. Mensen die op sociale media leurden met uitnodigingen voor Clubhouse, de laatste nieuwe socialemediahype. Je zou de app kunnen beschrijven als een openbare Twitter-discussie via Zoom, maar dan zonder beeld. De app combineert het slechtste van beide werelden. Mensen met nutteloze meningen in een vermoeiend groepsgesprek. De app is een groot succes omdat cafés al maanden dicht zijn. Clubhouse vangt mensen op met een dringende nood aan oeverloos geleuter.

Net zoals aan een cafétoog, komt ook op Clubhouse soms het goorste racisme bovendrijven. Hierover getuigde vorige week Mohamed Abdulahi, imam in opleiding en ‘gezelligste salafist van Nederland’, toen hij en andere zwarte mensen door het slijk werden gehaald in zo’n Clubhouse-conversatie. De video van Abdulahi ging viraal op Instagram en al snel volgden meerdere getuigenissen van zwarte mensen die aanklagen dat dit een taboe is waar weinig mensen over spreken. Ik zou dit kinderachtig en dom gedrag van individuen kunnen noemen, net zoals hoe extreemrechts racisme nuanceert. Maar dit is geen dom gedrag. Racisme is een structureel probleem binnen de islamitische MENA-gemeenschappen (Engels acroniem voor Midden-Oosten en Noord-Afrika).

Tijdens de Black Lives Matter-protesten vorig jaar dweepten moslims op sociale media met het verhaal van de zwarte Abessijnse slaaf Bilal ibn Rabah; een vertrouweling van de profeet Mohammed. Hij staat symbool voor de gelijkheid binnen de religie, in een ongemeen harde woestijnsamenleving waarin racisme welig tierde. Tijdens zijn afscheidspreek benadrukte de profeet dat een Arabier niet beter is dan een niet-Arabier en een witte persoon niet beter dan een zwarte. En vice versa. Dat was toen een baanbrekende boodschap op het Arabische schiereiland.

Vandaag is het verhaal van Bilal een schaamlapje waarachter moslims zich verschuilen om hun eigen racisme en discriminatie niet onder ogen te moeten komen. MENA-moslims met een lichte huidskleur zijn solidair met Black Lives Matter tot hun zoon, dochter, zus of broer met een zwarte partner thuiskomt. Dan worden irrelevante drogargumenten als het verschil in cultuur en taal aangehaald om racistische motieven te verhullen.

Ook binnen de moskeeën worden zwarte mensen hooguit gedoogd. Dan heb ik het niet enkel over oude tantes die zwarte vrouwen met kleurrijke gewaden vuile blikken toewerpen, maar ook over het gebrek aan inclusie binnen pakweg Marokkaanse moskeeën. Abdulahi getuigde vorig jaar naar aanleiding van Black Lives Matter in een artikel hoe hij in zo’n moskee geen Arabische lessen mocht geven, maar wel goed genoeg bevonden werd om conciërge te spelen. Een bestuursfunctie voor een zwart persoon is in sommige moskeeën nog pure sciencefiction.

Het is belangrijk dat het gesprek over racisme tegen zwarte mensen binnen de gemeenschappen gevoerd wordt. In moskeeën, op familiefeesten en ja ook op die duivelse Clubhouse-app. Het wordt tijd dat men stopt met het smoesje ‘ik kan geen racist zijn omdat de islam geen racisme kent’.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234