Woensdag 23/10/2019
Guillaume Van der Stighelen Beeld rv

Column

"Publireportages schrijven was voor een copywriter het laagste wat je kon doen in een reclamebureau. Maar ik deed het graag"

Voortaan zult u Guillaume Van der Stighelen niet meer om de twee weken lezen in Media.com. Hij blijft wel schrijven als een onderwerp voor zijn pen zich aandient.

Een nieuw verschijnsel. Iedereen moet aan het woord komen in de krant. De woordvoerder van het Nucleair Forum bracht het aan als argument voor hun nieuwe reclamecampagne. Ze gebruiken daarin advertenties die er uitzien als redactionele reportages. Wij noemden dat vroeger 'publireportages'. Vandaag heet dat dus 'advertorial'. Alles evolueert.

De media leurden er graag mee. Vooral tijdschriften benadrukten de aandacht van hun lezers voor 'kwalitatieve informatie'. Waarmee ze bedoelden dat een copywriter vermomd als journalist geloofwaardiger overkomt. Maar eigenlijk was het gewoon een extra bron van inkomsten. Tv is vluchtig, voor een tijdschrift of een krant nemen mensen nog de tijd, en dan laten ze zich graag informeren. Dat was de pitch. Het was een manier om reclamegeld dat wegvloeide naar de commerciële televisie terug naar de uitgevers te lokken. Dat zal vandaag niet anders zijn, met het internet er nog bovenop.

Publireportages schrijven was voor een copywriter het laagste wat je kon doen in een reclamebureau. Net onder brochure en kortingsbon. Maar ik deed het graag. Het dwong je om te werken aan een grondige kennis van het product dat je moest aanprijzen. Tot je grote verbazing ontdekte je dan bijvoorbeeld dat de gekleurde stukjes karton in het poeder van een soepje ooit echte groenten zijn geweest. En dat yoghurt werd uitgevonden door kameeldrijvers die de melk van hun dieren bewaarden in zakken naast het zadel. Dat er ergens in een heel zeldzame plant uit het Amazonewoud een sap komt dat de moleculen in uw haarwortels verstevigt. Dat soort zaken. Met fijne tekeningen erbij die de inwerking aantonen en wetenschappelijke grafieken uit een laboratoire met de naam van een Franse dokter.

Nee, mooi waren ze niet, die publireportages, maar wij hebben wel wat afgelachen in die tijd. Over koolstofuitstoot moesten we toen gelukkig nog niet liegen. Van klimaatconferenties was nog lang geen sprake.

Wat ons terugbrengt bij de woordvoerder van het Nucleair Forum. Nooit heb ik een adverteerder horen zeggen: "Wij moeten dringend een publireportage maken, want onze kant van het verhaal komt anders nooit aan bod in het debat." En dat is wat die arme woordvoerder dus wel deed. Hij lichtte het uitvoerig toe op Radio 1. Het Nucleair Forum heeft cijfers en gegevens die de pers nooit vermeldt in haar berichtgeving over nucleaire energie, en die wantoestand moest dringend rechtgezet worden. Met publireportages dus.

Het goede nieuws is: er lopen op dit ogenblik wel meer mensen en organisaties rond die vinden dat hun waarheid nooit aan bod komt in de pers. Je hoort niets anders. Lees de fora van belangenorganisaties en ideologische groeperingen. Om nog maar te zwijgen van de UTONPO (unie der ten onrechte nooit gepubliceerde opinieschrijvers) en de SLC (slachtoffers van het linkse complot). Stel dat al die mensen het voorbeeld van het Nucleair Forum volgen en pagina's advertentieruimte kopen om hun waarheid zelf een keer heel objectief te formuleren en zo de publieke opinie weer op het rechte pad te brengen. Stel. Dan is de hele schrijvende pers gered, en voor je het weet is er weer geld om de kwaliteit van het journalistieke werk op te krikken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234