Woensdag 12/05/2021

ColumnJulie Cafmeyer

Pandora houdt niet van gedienstige vrouwen die altijd jaknikken. Pandora is a bad bitch

null Beeld DM
Beeld DM

Julie Cafmeyer is columniste.

Enkele dagen geleden volgde ik een workshop in ‘dragqueen’. Ik vroeg de kunstenaar, Jaouad Alloul: “Leer mij om mijn vrouwelijkheid uit te vergroten, zodat ik ermee kan spelen.”

Jaouad was jarenlang een dragqueen tijdens de weekends. Op vrijdag transformeerde hij in zijn alter ego’s, Mira Mirage of Irma Ravage. Mira was een Arabische sekspoes die goed met haar heupen kon dansen. Irma was een wezen op hoge plateauzolen, die elk weekend losging in nachtclubs. Hij feestte als de vrouw die hij op dat moment wilde zijn. Op een gegeven moment moest hij ermee stoppen omdat hij niet langer wist wie hij zelf was, en wie zijn alter ego’s waren. Hij was de expert die ik nodig had.

Jaouad kleedde me aan met zwarte netkousen die mijn billen naar boven trokken tot ongekende hoogten. Hij gaf me valse, fluwelen wimpers. Ik kreeg een blauwe pruik en fuchsia plateau hakken. Het was lang geleden dat ik me zo fantastisch voelde.

“Wie is deze vrouw? Fantaseer over je alter ego”, gebood hij me.

Ik begon te spreken alsof ik in verbinding stond met een medium. Deze vrouw zat jaren lang in mij verscholen. We hadden haar tot leven gewekt. Haar energie nam mij over.

“Haar naam is Pandora Loca”, zei ik op een stem die lager klonk dan de mijne.

“Ga door.”

“Pandora houdt niet van gedienstige vrouwen die altijd jaknikken. Pandora laat de aarde daveren. Pandora is a bad bitch.”

“Yes! Pandora Loca is not afraid to be a bad bitch!”, zong Jaouad aanmoedigend op een r&b-achtige toon. Ik geraakte op dreef, begon te rappen: “Pandora Loca is een vrouw die niet vaak glimlacht, die eist waar ze recht op heeft, die niet bang is van mannelijke directeurs, die loonopslag vraagt, die met haar ogen draait als iemand vervelend is. Ze is ongeduldig, aarzelt niet, praat altijd in volzinnen. Ze kijkt niet naar de grond als ze niet meteen een antwoord klaar heeft. Ongemakkelijke momenten in een conversatie vult ze nooit op met nerveus gegiechel, ze durft stil te zijn.”

Ik keek naar mezelf in de spiegel en dacht aan Billie Eilish die deze maand in een roze korset en zalmkleurige latex handschoenen op de cover van Vogue staat.

“Het is alsof Billie hier ook is”, zei ik enigszins verontrust. “Welke geesten zouden hier nog zijn?”

Jaouad zei: “Billie kiest zelf hoe ze haar vrouwelijkheid inzet. Ze vervelt als een slang.” Hij maakte een sissend slanggeluid dat mij opwond, maar ook bang maakte. Hij zei: “De transformaties tonen ons onontgonnen terrein in onze persoonlijkheid. Bij dezen neem ik je op in mijn familie.” Op plechtige toon zei hij: “Vanaf nu ben jij Pandora Loca Ravage.”

Een nieuw wezen werd tot leven gewekt. Ik voelde me klaar om in mijn nieuwe hoedanigheid iedereen de stuipen op het lijf te jagen. De wereld te ontregelen. Onze heupen begonnen te bewegen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234