Woensdag 02/12/2020

Brief van de dagDominique Michel

Pakje verzenden? Niet zo snel geregeld met Bpost

Een pakjesbusje van Bpost.Beeld BELGA

Dominique Michel is CEO van handelsfederatie Comeos

Beste CEO van Bpost,

Beste mevrouw de minister, bevoegd voor Bpost, 

Beste premier,

Ik schrijf u langs de klassieke weg een brief, want ik zit met een probleem. Ik schrijf u namens de Belgische handelaars. Zoals u weet heeft de regering eerder deze maand beslist dat alle niet-essentiële winkels moeten sluiten vanwege corona. De premier heeft in dezelfde adem ook meteen opgeroepen om dan online te bestellen bij de Belgische handelaars, zo kunnen ze toch een beperkt deel van hun omzet realiseren. Maar dat wordt stilaan onmogelijk, blijkt uit haast onwaarschijnlijke getuigenissen van onze leden.

Een handelaar gespecialiseerd in elektro meldt dat zijn vrachtwagen die om 11 uur ’s morgens bij Bpost aankomt met de online bestelde goederen, wordt weggestuurd naar een andere parking om daar te wachten. Om 23 uur ’s avonds (dus 12 uur later) krijgt zijn chauffeur uiteindelijk te horen dat zijn vracht wordt geweigerd omdat er al te veel artikelen zijn.

Bij een handelaar van baby-, huis- en decoratieartikelen staan er momenteel maar liefst zeven trailers op de parking, waarin zich 15.000 pakketten bevinden, met een waarde van ongeveer 600.000 euro. De pakketten zijn al betaald door de klanten. De trailers staan klaar om te worden verwerkt door Bpost, maar dit lukt niet door de grote hoeveelheid pakketjes. De klanten hebben wel allemaal een mail gekregen van Bpost met de mededeling dat Bpost nog niet in bezit is van het pakket. Zo lijkt het alsof de handelaar zelf verantwoordelijk zou zijn voor de vertraging.

Dat is allemaal bijzonder pijnlijk. Zoals u weet verloopt de ontwikkeling van e-commerce in ons land zeer moeizaam. Al jaren wijzen wij op het verlies aan jobs vanwege veel te rigide procedures en de hoge loonkostenhandicap tegenover de buurlanden. In vijf jaar tijd zijn meer dan 18.000 jobs naar de buurlanden gevloeid omdat distributiecentra zich net over de grens vestigen, met soepelere voorwaarden voor avond- en nachtwerk en een loonkost die voor dat soort jobs meer dan 20 procent lager ligt dan in ons land. Ik moet het u niet vertellen, want Bpost heeft recent zelf een distributiecentrum geopend net over de Nederlandse grens.

De zes weken sluiting betekent concreet 4 miljard euro omzet die onze handelaars in rook zien opgaan. Na alle investeringen in de veiligheid voor hun personeel en klanten die ze al gedaan hadden. Bijzonder zwaar getroffen is onder meer de kledingsector, met stocks die mogelijk nooit meer verkocht geraken. De enige strohalm waaraan ze zich nog vastklampen, zijn hun online activiteiten. Het is dan des te pijnlijker om de voorbije weken, boven op deze wettelijke en procedurele problemen, ook nog zware operationele problemen te moeten vaststellen.

Uiteraard zoeken de handelaars ook naar andere oplossingen. Spijtig genoeg zijn die er nu niet. En dat wordt ronduit problematisch. U weet dat de drukste periode van het jaar er aankomt. Volgende week is het Black Friday, dat is – los van corona – traditioneel een van de drukste dagen voor online aankopen. Daarna is het Sinterklaas, alle speelgoedwinkels zijn dicht, er is vandaag eenvoudigweg geen alternatief voor de Belgen dan online bij de sint te bestellen. Maar hoe gaat de goedheilige man dat kunnen redden als zijn pakjes door Bpost geweigerd worden wegens te veel? En dan zwijgen we nog over de eindejaarsaankopen. Als de situatie vandaag al onbeheersbaar is, wat gaat dan de situatie zijn over een paar weken?

Voor ik het vergeet: als kers op de taart hebben onze handelaars een schrijven van Bpost ontvangen. De kostprijs voor verzending zal vanaf volgende week stijgen met 1 euro per zending en dat tot eind december. Bj de eerste lockdown was er al een stijging van 25 cent per zending, nu dus 1 euro. Mogen we dan ook dezelfde stijgende lijn verwachten in de dienstverlening?

We hebben deze week nog gehoord van de bevoegde minister dat de Belgische overheid meerderheidsaandeelhouder moet blijven in Bpost. Een meerderheidsaandeelhouder is er niet enkel om dividenden op te strijken, die moet ook mee de strategie bepalen, de lijnen uitzetten. Geef ons alstublieft een kans om onze handel voort te zetten. We kunnen alle hulp gebruiken.

Met vriendelijke groeten,

Dominique Michel

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234