Donderdag 05/12/2019
Saskia de Coster. Beeld rv

Opinie Saskia de Coster

Overheid, dwing de Belgen om tenminste op het vlak van alcohol in het verkeer zero tolerant te zijn

Saskia de Coster is schrijver van de roman Nachtouders. Haar column verschijnt tweewekelijks op woensdag.

Cher gaat nog maar eens rondtoeren, want zij heeft het eeuwige leven. Het lijkt wel koning Alcohol in het Belgische verkeer. Een recent onderzoek van het internationale verkeersveiligheidscentrum VIAS toont aan dat niemand zo ‘tolerant voor alcohol in het verkeer is als de Belg’. Check de woordkeuze. ‘Tolerant’ heeft een positieve connotatie. Een op de vier geeft toe de afgelopen maand ‘al eens met een glaasje te veel op’ (Knack.be) te hebben gereden. Merk dat vergoelijkende verkleinwoord op. Uit het onderzoek is in elk geval duidelijk dat België van alle 32 onderzochte landen het slechtst scoort.

Die cijfers komen in elk geval niet zomaar uit de lucht gevallen. De Belg en drank, twee handen op één bierbuik. Buitenlanders vinden Belgen nog steeds gepatenteerde drankorgels die onder het mom van traditie en gezelligheid een collectief drankprobleem in stand houden, ook in het verkeer dus.

In de onderzoeksresultaten wordt niet gerept over de leeftijd van de ondervraagden. Wellicht zijn de jongere generaties zich meer bewust van de gevaren van drinken en rijden. Tot 1968 kon iedere meerderjarige gewoon een rijbewijs afhalen zonder examen. Onlangs merkte ik bij een etentje dat de zestigers gul bleven doorgieten – die flessen waren geopend en moesten geleegd. De gastheer kende bovendien uitstekende sluipwegen om thuis te geraken, knipoogde hij, wegen waar nooit gecontroleerd werd.

Lees ook:

Bijna een kwart van de Belgische autobestuurders is de voorbije maand achter het stuur gekropen terwijl hij dacht mogelijk positief te blazen. Van de 32 onderzochte landen in de ESRA-studie scoort België het slechtst.

Bobcampagnes

Misschien is het hoogmoedig om te denken dat we van generatie op generatie bijleren. Als de politie retroactief boetes uitdeelde aan rijdende studenten voor het overschrijden van de wettelijke maximumhoeveelheid alcohol in je bloed, dan hing ik er zelf aan. Nochtans kende iedereen Bob uit de bobcampagne van 1995 toen al, maar ik heb nooit moeten blazen. Nu ben ik ouder en uiteraard oneindig veel wijzer. Zo weet ik nu zeker dat boetes, naast campagnes, een uitstekende manier zijn om verandering af te dwingen. En wetswijzigingen al helemaal.

Uit het genoemde onderzoek komt nog dat fietsers en motorrijders ook onder invloed durven rondrijden. Ze vergeten nog een groep mensen, en daar hoor ik bij, de voetgangers die al eens met meer dan één glas te veel op durven rondwandelen. Ook voor de hele groep zwakke weggebruikers mag de overheid grenzen stellen, als je het mij vraagt. Iedereen dan maar gelijk voor de wet, als dat ervoor kan zorgen dat de wet wordt aangepast.

Gisteren zat een jong gastje in zijn Instagram-waardige BMW – een Mercedes, beweert mijn zoontje van vijf en hij heeft wellicht gelijk – op zowat het drukste plein van heel Antwerpen. Telkens als er een fiets zijn auto moest passeren om naar de speeltuin of een café te gaan, een tiental keer per minuut, sprong hij in paniek op want iedere keer riskeerde zijn carrosserie een schram. Uiteindelijk schoof hij moegetergd zijn namaak Gucci-zonnebril op zijn neus, manoeuvreerde zijn auto met veel moeite uit de parkeerplaats en trapte het gaspedaal in. De snelheidsmeter gaf 55 aan. De politie was er snel bij. Ik zag even later een man na drie Chouffes gezwind achter het stuur kruipen, keurig aan 50 per uur. De politie was er niet.

Controleverlies

In 1968 werd voor het eerst bij wet bepaald dat je niet ladderzat achter het stuur mag kruipen. Het maximumpromille werd vastgelegd op 0,5. Voor beroepschauffeurs werd dat in 2015 aangescherpt tot 0,2 promille, de facto een nultolerantie.

Het is tijd voor nog meer controles en nog meer maatregelen die naar de kern van het probleem gaan, los van die perverse Belgische houding ten opzichte van drank: dat je met te veel drank in je lijf minder controle over het stuur hebt, en dat je, zelfs als je je houdt aan de snelheidsbeperkingen, dan te snel rijdt voor je reactievermogens en daardoor anderen in gevaar brengt op de baan.

Het is uiteindelijk een kwestie van logisch denken: hoe meer alcohol in je bloed, hoe minder controle je hebt over het stuur. Hoe hoger de snelheid, hoe minder controle je hebt over het stuur. Dus: hoe meer alcohol in je bloed, hoe lager de snelheid moet.

Overheid, help ons, arme Belgen. Leg iedereen die ook maar een druppel alcohol gedronken heeft simpelweg een snelheidsbeperking op. Iedereen. Want iedereen mag dus gelijk zijn voor de wet, als dat helpt. Iedereen mag zich met een snelheid van maximaal 10 kilometer per uur verplaatsen. Elodie en Kim zullen niet meer mogen lopen met een glas te veel op, fietsers zullen moeten dimmen. En vooral: koning Auto mag maximaal 10 per uur rijden dan, uiteraard enkel en alleen waar dat slakkentempo toegelaten is. Op eigen oprit en een paar wegeltjes met andere woorden.

Overheid, dwing de Belgen om tenminste op dat vlak zero tolerant te zijn. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234