Donderdag 27/02/2020
Een kampeerterrein van Rock Werchter, ná het festival.Beeld Tomas Sisk/Photo News

Column

Opruimen is voor janetten

Mark Coenen, adviseur en opleidingshoofd van de Hasseltse hogeschool PXL, gaat op de wandel met de week.

Op de site van het sympathieke dorpje Rotselaar kan men via verlorenvoorwerpen@rotselaar.be de voorwerpen claimen die men verloren is op Rock Werchter.

De kans dat daar veel volk gaat aanschuiven op zoek naar zijn verstand is klein, maar het zou wel logisch zijn.

Mark Coenen.Beeld Tom Verbruggen

Wie na het festival langs de ooit groene weiden reed, zag een apocalyptisch beeld: het leek alsof er een neutronenbom uit de tijd van Ronald Reagan was gevallen, die alle menselijk leven had vernietigd en alle rommel had gespaard.

Zo ver het oog kan zien, is het een mesthoop: na het concert van Foo Fighters lijkt er een ranzige tornado over Werchter-dorp gepasseerd te zijn.

Zet er muziek van Wagner onder en je zit precies in een oorlogsfilm.

Alessandro, een ervaren campingschuimer, laat aan deredactie.be trots zijn voorlopige buit zien: vooral bier en eten, maar ook campingspullen, toast, nootjes, waterbidons, paté, slaapzakken, rugzakken, tenten, beschuiten, schoenen en Cécémel.

Achtergelaten door de verwende generatie die te lam is om haar eigen vuil op te ruimen. En dan maar klagen over Schauvliege en het milieu.

We hebben maar één aarde, naar het schijnt, maar begin juli lijkt het wel alsof de Partij voor Ecologisch Egoïsme een wereldcongres houdt in de beemden van Schueremans.

Schijt hebben ze er aan, die tweeënvijftigduizend kampeerders .

200 ton afval? Not in my backyard. “Niet gezien, trouwens, want ik zat al in de bus van De Lijn op weg naar huis. Zo’n tentje kost in de Decathlon nog geen 20 euro, waarom zou ik dat mee naar huis nemen? Ik krijg het toch niet opnieuw in de zak.”

Ze komen geladen als ossen, maar willen met zo weinig mogelijk ballast naar huis, want elke kilo vertraagt de lange terugtocht uit het schier onbereikbare dorpje aan de Dijle. Opruimen is voor janetten, na het vuurwerk snel opkrassen is de boodschap.

Het is toch donker, dus niemand ziet wat voor bagger ik achterlaat.

Het festival zelf spaart kosten noch moeite om groener te worden: in 2015 sorteerde men daar al 8 ton folie, 14 ton bierbekers, 10,5 ton pmd (vooral petflesjes) en 22,5 ton papier en karton. De bierbekers en petflesjes worden gerecycleerd tot picknickdekentjes, de folie tot schoenzolen en het papier tot papieren drinkbekers. Het restafval dat vervolgens nog overblijft, wordt gebruikt als brandstof in (afval)energiecentrales.

De bezoeker, die dat allemaal aan zijn reet kan roesten, eet nog een worstje en kakt achter een struik. 75.000 wc-rolletjes gaan er in zo’n weekend door, trouwens.

In Roskilde gaan ze een grote stap verder met Clean Out Loud.

Idee: fuiven en duurzaamheid gaan best samen.

Clean Out Loud wil de manier van denken rond afval op een festival veranderen. Hun propere campings zijn voorbeelden voor ons allen, er wordt gerecycled en geüpcycled en gecomposteerd dat het een lust is. Geen papiertje te vinden, geen tentstok wordt vergeten. Elke petfles wordt liefdevol verwijderd. No trash is the new black. Picasso zei het al: Talent imitates, genius steals. 

Ik zou het idee gewoon stelen, Herman. En als dat niet lukt, dan stel ik voor om aan de ingang van The Hive een weegbrug te installeren. Elke muilezelgelijke festivalganger moet bij het verlaten van de camping het verschil in gewicht bijbetalen. Ik stel voor: 50 euro per kilo. Het zal rap gedaan zijn.

Wie niet wil betalen, moet het volgende jaar op een gammele fiets achter het podium zorgen voor de nodige ampères tijdens de concerten.

Met de opbrengst – toch al gauw een miljard of twee – bouwen we een brug die Werchter rechtstreeks met de E40 verbindt. Gedaan met die files. Zo moeilijk is dat allemaal toch niet?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234