Zaterdag 27/02/2021
null Beeld DM
Beeld DM

StandpuntCathy Galle

Opgepast, de goede examenresultaten zijn gemiddelden. En die verbergen vaak scherpe kantjes

Cathy Galle is journalist.

Nu de resultaten van alle hogescholen en universiteiten bekend zijn, ziet het er inderdaad naar uit dat onze studenten het tijdens de afgelopen examenperiode niet slechter gedaan hebben dan de voorbije jaren. Hier en daar deden ze het zelfs iets beter.

De opluchting in het hoger onderwijs is dan ook groot. Het afgelopen jaar was voor niemand een makkie, al helemaal niet voor studenten die het maandenlang met vooral onlineles moesten doen. De vrees was vooral dat velen zouden afhaken, zouden kraken onder de druk van het alleen op hun kamertje les volgen. Maar het omgekeerde lijkt dus gebeurd.

Al willen we hier wel meteen een grote disclaimer plaatsen. De resultaten die de instellingen communiceren, zijn gemiddelden. En van gemiddelden is geweten dat ze vaak heel scherpe kantjes verbergen.

We moeten ervoor zorgen dat we niet dezelfde fout maken als eind vorig schooljaar. Toen bleek uit een eerste vergelijking van de resultaten van de gevalideerde eindtoetsen in het zesde leerjaar ook dat de kinderen het niet slechter hadden gedaan. Uitgebreidere studies toonden later het tegendeel: er was wel degelijk sprake van een leerachterstand bij een pak leerlingen. Onder de waterlijn bleek vooral de kloof tussen de sterkere en zwakkere leerlingen aanzienlijk vergroot. Om het hele plaatje te begrijpen en de echte impact van corona op het hoger onderwijs te kennen, zullen er dus ook hier veel diepgaander analyses nodig zijn. Tot dan houden we een slag om de arm.

Wellicht belangrijker dan de examenresultaten is het feit dat de participatiegraad bij de examens bijna overal hoger lag dan voordien. Wat betekent dat minder studenten afhaakten tijdens de examens. Naar verklaringen is het wel nog zoeken. Al ligt het redelijk voor de hand dat een gebrek aan alternatieven meegespeeld heeft. Als je als student niet op café kunt, geen enkele fuif onveilig mag maken en geen sociaal contact mag hebben, is het niet geheel verwonderlijk dat er meer tijd overblijft om boven de studieboeken te hangen. En wie gestudeerd heeft, heeft minder schrik om het examen af te leggen.

Er zijn dus wel tekenen van hoop. En dat is goed nieuws. De afgelopen maanden kwamen voornamelijk schrijnende berichten binnen over studenten die het mentaal bijzonder zwaar hebben. Door een totaal gebrek aan sociaal contact en het opgesloten zitten in hun kamertje en in zichzelf. Maar mogelijk moet een student zich niet per se goed in zijn vel voelen om te slagen voor examens.

We moeten de gemoedstoestand van onze jongeren dus los zien van hun onderwijsprestaties. En dus mogen deze cijfers zeker geen vrijgeleide zijn om de struggles waar veel jongeren mee kampen dan maar onder de mat te vegen. De intentie van onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) en de onderwijsinstellingen om vanaf 15 maart weer meer onderwijs op de campus toe te laten, is alleen maar toe te juichen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234