Zaterdag 16/10/2021

Open brief

Open brief: "Gevangenishervorming is niet haalbaar voor ons"

De gevangenis van Namen. Beeld BELGA
De gevangenis van Namen.Beeld BELGA

De commissies van toezicht van de verschillende gevangenissen in ons land zijn niet te spreken over een nakende hervorming, zo schrijven ze in een open brief.

Elke Belgische gevangenis heeft een commissie van toezicht dewelke toeziet op de naleving van de rechten van de gedetineerden en hun bejegening. Wekelijks bezoekt zij de gevangenis en kunnen gedetineerden problemen aankaarten waarin de commissie een bemiddelende rol opneemt. Daarnaast brengt zij advies uit aan de minister van Justitie en de Centrale Raad onder andere in de vorm van een jaarverslag. Vandaag bestaan de commissies van toezicht elk uit 12 leden, allen vrijwilligers.

Momenteel ligt er een wetsvoorstel ter discussie dat de bevoegdheid van de commissies van toezicht drastisch zal uitbreiden door een formeel klachtenorgaan op te richten in hun schoot. Hoewel internationale regelgevingen al jaar en dag de aanwezigheid van een officieel en onafhankelijk klachtenorgaan voor gedetineerden verplichten, werd hier tot vandaag in België geen gevolg aan gegeven. De huidige regering maakt hier werk van, wat alleen maar toe te juichen valt.

Wij stellen ons echter vragen bij de haalbaarheid van het huidige voorstel, om dit klachtenorgaan een onderdeel te laten uitmaken van de commissies van toezicht, om twee redenen.

Ten eerste zijn wij van oordeel dat hetzelfde orgaan onmogelijk twee rollen kan opnemen: de rol van bemiddelaar én van rechter. Alle leden van de commissie van toezicht zijn door hun aanwezigheid op de maandelijkse vergadering namelijk op de hoogte van de bemiddelingspogingen van hun collega’s. Ze zijn dus niet meer neutraal en kunnen geen klacht meer behandelen op een onpartijdige en onafhankelijke wijze.

Ten tweede zal deze extra taak een aanzienlijke werklastverhoging met zich meebrengen. Sommige commissies kunnen de veelheid aan vragen tot bemiddeling nu al amper verwerken. Van de vrijwilligers worden dus nog meer inspanningen gevraagd die zij onmogelijk kunnen bolwerken. Daarnaast krijgen de leden van de commissies geen enkele juridische vorming. Deze lijkt ons noodzakelijk voor het uitvoeren van een rechterlijke functie. Wij vrezen daarom dat een dergelijk klachtenorgaan niet meer zal zijn dan een doekje voor het bloeden. De commissies verzoeken bijgevolg dat de taak van behandeling van klachten zou worden toebedeeld aan een werkelijk rechterlijk orgaan, samengesteld uit onafhankelijke personen die geen band hebben met het gevangenispersoneel en die voltijds hun tijd besteden aan deze taak. Daarnaast vragen we dat er eindelijk middelen worden toegekend om onze huidige taken naar behoren te kunnen uitvoeren.

De commissies ondersteunen het Parlement en de minister van Justitie in hun wens om een orgaan te installeren voor de behandeling van de klachten van gedetineerden. Thans hebben gedetineerden geen werkelijk verhaal in de vele gevallen waarin hun rechten geschonden worden. De commissies verzetten zich er evenwel tegen dat een dergelijk belangrijke functie zou toebedeeld worden aan vrijwilligers die niet de mogelijkheid hebben deze taak naar behoren uit te voeren.

De commissies van toezicht die deze open brief ondertekenen zijn:
De commissie van toezicht van Arlon.
De commissie van toezicht van Forest-Berkendael.
De commissie van toezicht van Ittre.
De commissie van toezicht van Jamioulx.
De commissie van toezicht van Lantin.
De commissie van toezicht van Leuze-en-Hainaut.
De commissie van toezicht van Marche-en-Famenne.
De commissie van toezicht van Mons.
De commissie van toezicht van Namur.
De commissie van toezicht van de Nivelles.
La commission de surveillance de l’établissement de défense sociale de Paifve.
De commissie van toezicht van Saint-Hubert.
De commissie van toezicht van Saint-Gilles.
De commissie van toezicht van Doornik.
De commissie van toezicht van Antwerpen.
De commissie van toezicht van Turnhout.
De commissie van toezicht van Merksplas.
De commissie van toezicht van Brugge-Ruiselede.
De commissie van toezicht van Dendermonde.
De commissie van toezicht van Oudenaarde.
De commissie van toezicht van Mechelen.
De commissie van toezicht van Tongeren.