Maandag 23/09/2019

Opinie

Ook in gebombardeerde oorlogsgebieden lopen burgers rond met merkkledij en smartphones

Yasmien Naciri is marketeer, student aan de UA en voorzitter van hulporganisatie Amana. Haar wisselcolumn met Matthias Somers verschijnt wekelijks.

In tijden waarin problemen benoemd moeten worden, hoort armoede bovenaan het lijstje te staan. Omdat het beleid rond armoedebestrijding en de klassieke hulpverlening lang niet elk gezin uit de nood helpen, ontstaan er steeds meer vrijwillige initiatieven op sociale media. Sociale media bewijzen daarin hun meerwaarde. Zo bestaan er Facebook-groepen waarin behulpzame mensen spullen ophalen ten voordele van behoeftige mensen.

Maar zoals zo vaak hebben sociale media ook hun keerzijde. Ze nodigen uit tot de meest gortige uitspraken vanuit de onderbuik. In een Freecycle-Facebook-groep zocht een vrouw een tweedehandswasmachine voor een jong Syrisch gezin. De stortvloed aan bokkende reacties was niet in te tomen: "Vluchtelingen die rondlopen met Nike-sneakers en een smartphone zijn pas échte profiteurs" en "Je zou beter de échte Belgen gratis spullen bezorgen en laat de profiteurs werken voor hun materiaal", vormden er de teneur.

Het ironische is dat de betrokkenen die aanstoot namen aan de oproep... zelf in een Facebook-groep zitten die daarvoor bedoeld is! Deze reacties zouden normaal aan mijn aandacht ontsnappen, ware het niet dat ze een bekrompen kijk op armoede vertonen waarvoor wel degelijk een maatschappelijk en politiek draagvlak bestaat.

De illusie dat vluchtelingen uit de 'smartphoneloze' middeleeuwen naar het paradijselijke Europa kruipen is iets wat velen zich maar al te graag wijsmaken. Sorry, maar de realiteit is toch even anders. Ook in platgebombardeerde oorlogsgebieden lopen burgers rond met merkkledij en smartphones. Voor veel mensen ontslaat het 'in bezit zijn' van dergelijke producten mensen blijkbaar van hun recht op hulpverlening.

Los van het feit dat je tegenwoordig al heel snel aan goedkope smartphones kunt geraken, vormen ze ook een goedkope toegang tot heel wat andere zaken. Zo bewaren mensen er niet alleen contactgegevens van hun geliefden op, maar gebruiken ze als bij wonder ook om toegang tot informatie te krijgen: gaande van openingsuren van overheidsinstellingen tot nieuwsartikels over het thuisfront, e-mails, gps en betalingssystemen.

Gecultiveerde armoede

Die perceptievervalsing is des te kwalijker wanneer ze het bovendien hebben over 'valse' en 'échte Belgen'. Mensen die oprecht geven om het menswaardig bestaan van een ander maken geen onderscheid in wie ze al dan niet helpen. Er zijn genoeg armoedeorganisaties die staan te popelen om donaties in ontvangst te nemen of vrijwilligers te verwelkomen. Je kunt op allerlei manieren bijdragen als je écht het verschil wil maken.

De stereotyperende kijk op armoede geeft blijk van een wereldvreemdheid die helemaal niet zo onschuldig is. Zo wist een Nederlandse columniste de gastvrijheid van een gezin alsnog om te buigen in een bewijs dat "uitkeringsgerechtigde gezinnen heus niet zo arm zijn als men zou denken". Waar ze niet aan dacht, was de mogelijkheid dat het gezin de dagen nadien extra heeft moeten besparen. Bezoek maar eens arme gezinnen in Afrikaanse of Aziatische landen en je zult merken dat diezelfde gastvrijheid ook daar heerst, ondanks het gebrek aan financiële middelen. Armoede is niet iets waar je graag mee te koop loopt. Mag het dus wat minderen, die vooringenomen en gecultiveerde kijk op armoede?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234