Dinsdag 11/05/2021
Cathy Galle Beeld DM
Cathy GalleBeeld DM

StandpuntCathy Galle

Ooit moet een verkorte zomervakantie er ongetwijfeld van komen. Maar liefst niet deze zomer

Cathy Galle is journalist bij De Morgen.

Sommige discussies laaien om de zoveel tijd eens op, om dan meestal weer voor een tijdje onder het stof te belanden. Zo ook de discussie over een kortere zomervakantie. Onze negen weken durende zomervakantie mag volgens sommigen best een paar weken korter. Zeker in dit coronajaar, waarin onze jeugd zowel op vlak van cognitieve vaardigheden als mentaal welzijn nooit geziene klappen gekregen heeft, kan een paar weken extra les volgens hen geen kwaad.

De voorstanders verwijzen daarvoor ook steevast naar een aantal wetenschappelijke onderzoeken die zwart op wit aantonen dat een lange zomervakantie de kloof tussen kansarme en kansrijke kinderen enkel maar vergroot. Omdat die laatste groep tijdens die zomervakantie een grotere kans heeft om al eens een museum of theater binnen te stappen, een andere cultuur te leren kennen op reis of een deftige discussie te voeren met de ouders. Iets wat bij de eerste groep veel minder het geval is.

Volgens die wetenschappelijke onderzoeken lopen kansarme kinderen tijdens onze lange zomervakanties al snel een achterstand op van enkele maanden tegenover de kansrijke kinderen. Iets wat we dus zeker na anderhalf jaar corona, die de al bestaande onderwijskloof nog meer vergroot heeft, kunnen missen als kiespijn. Alle begrip dus voor experts die de discussie over een kortere zomervakantie net op dit moment opnieuw aanwakkeren.

En toch valt te betwijfelen of een kortere zomervakantie in dit specifieke coronajaar wel de oplossing is. Want wat volgens wetenschappelijk onderzoek in een normale situatie geldt, geldt daarom nog niet in dit abnormale jaar. Een kind loopt niet enkel leerachterstand op door lessen te missen omdat de school gesloten was of door halftijds vanachter een schermpje les te krijgen. Een kind loopt zeker ook leer- en andere achterstand op omdat het compleet gedemotiveerd geraakt is. Omdat alles wat naar school gaan en samen leren leuk maakt, is weggevallen. Het schoolgebeuren is volledig gestript. Wat overblijft, is pure lestijd, taken en studeren. De impact daarvan op onze jeugd wordt nog altijd gigantisch onderschat.

Het is een probleem dat ook heel wat leerkrachten dagelijks merken: wat ze ook proberen, de leerstof lijkt bij een vrij grote groep leerlingen nog maar moeilijk in het hoofd te geraken. Want in een hoofd dat vol zit met zorgen en verwarring, kan niet veel meer bij. Het probleem van de leerachterstand zit dus veel dieper, zowel bij kansarme als kansrijke leerlingen. En je riskeert het alleen maar erger te maken door hen tijdens hun zomervakantie nog twee weken langer te proberen volproppen met kennis.

Dus ja, start het debat maar op. Over een verkorte zomervakantie moet zeker gepraat kunnen worden. Ooit moet het er ongetwijfeld ook van komen. Maar dus liefst niet deze zomer.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234