Vrijdag 20/09/2019
Cathy Galle. Beeld rv

Standpunt Cathy Galle

Om de cirkel van generatiearmoede te doorbreken, moeten we de extra’s op school vooral behouden

Cathy Galle is journalist voor De Morgen. 

Onderwijs is in ons land gratis. Dat staat zo in de grondwet. Inschrijven in een school kost inderdaad niets. Maar elke ouder van een schoolgaand kind weet dat de praktijk anders is. Zeker in het middelbaar doen schoolboeken, digitale rekenmachines en allerhande activiteiten de factuur vaak aardig aandikken. 

Het aantal mensen dat de schoolfacturen niet meer kan betalen, stijgt zienderogen. En dat is nog maar het topje van de ijsberg, signaleerde SOS Schulden op School vorige week nog. Want ouders betalen nog liever een energiefactuur of hypotheekafbetaling niet dan dat ze een schoolfactuur onbetaald laten. Ook ouders in armoede beseffen maar al te goed dat onderwijs de weg is voor hun kinderen om het later beter te krijgen dan zijzelf. Wie een schoolfactuur niet betaalt, die zit pas echt diep. 

Lees nu

Alleenstaande moeder over onduidelijke schoolfactuur: ‘Een afbetalingsplan? Ik zal het zelf moeten vragen op het oudercontact’

Geen wonder dus dat het Netwerk tegen Armoede en de Gezinsbond vragen om, naar analogie met de basisscholen, ook in het secundair een maximumfactuur in te voeren. Vraag is wel of dat de juiste oplossing is voor het probleem. 

Duizend bochten

Ja, het kan middelbare scholen doen nadenken en aanzetten om een beleid hierrond te voeren. Maar lagere scholen, die al jaren een maximumfactuur hebben, leren ons dat een school zich in zo’n systeem vaak in duizend bochten moet wringen om hun leerlingen nog extra’s te kunnen aanbieden. Extra’s in de vorm van zwemlessen, een theatervoorstelling, een zeeklas.

Heel wat scholen hebben die gewoon van hun kalender geschrapt. Ironisch genoeg zijn het vaak net kinderen uit kansarme gezinnen die daar de dupe van zijn. Want het zijn niet de kansrijke kinderen die gebaat zijn met zwemlessen op school, bezoekjes aan een theater of museum of een uitstapje naar zee. Het zijn de kansarme leerlingen die dat soort activiteiten thuis nauwelijks tot niet aangeboden krijgen. Als we de cirkel van generatiearmoede, waarbij kinderen van mensen in armoede door gebrek aan kansen ook in de armoede verzeild raken, willen doorbreken, dan moeten we vooral die extra’s proberen te behouden.

De hoge schoolfacturen verdienen een deftig debat en ook degelijk wetenschappelijk onderzoek naar oplossingen. Armoede-experts opperden eerder al dat een systeem waarbij mensen met financiële problemen automatisch een tegemoetkoming krijgen om extra’s op school te  betalen een oplossing kan zijn. Zoals wie een leefloon ontvangt nu al, door een koppeling van systemen, automatisch een gunstiger tarief voor aardgas of elektriciteit krijgt. Mogelijk kan zo’n systeem ervoor zorgen dat we in onze zoektocht naar oplossingen het kind niet met het badwater weggooien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234