Zondag 25/10/2020
Beeld DM

StandpuntAnn De Boeck

Nu koning auto op zijn troon wankelt, is dit hét moment om tijdelijke fietsmaatregelen definitief te maken

Ann De Boeck is journalist. 

Eén van de pluspunten van de coronacrisis is dat fietsers meer ruimte krijgen. Wie had een jaar geleden gedacht dat je zorgeloos over de Brusselse Wetstraat zou trappen? Ook steden als Antwerpen, Leuven, Gent en Sint-Niklaas pakken uit met pop-upfietsstraten en woonerven. Een succes dat nog niet geheel voorbij is, want de rekken in de fietsenwinkels lagen er afgelopen weekend weer geplunderd bij.

Maar de nood aan veiligheid is groot. Een fietser heeft op Belgische wegen nog altijd drie en een halve keer meer kans om te sterven dan een autobestuurder. Vanaf de leeftijd van 65 jaar stijgt het risico exponentieel. Alleen voetgangers en motorrijders komen er nog meer bekaaid vanaf. Verkeersinstituut VIAS waarschuwt dan ook terecht dat deze duurzame shift een risico inhoudt. Zonder aangepast beleid stevenen we – andermaal – af op meer verkeersdoden.

Optimisten putten moed uit het safety in numbers-effect. Simpel gesteld: hoe meer mensen op de tweewieler kruipen, hoe veiliger het wordt om te fietsen. Automobilisten houden nu eenmaal meer rekening met een type weggebruiker dat ze vaker tegenkomen. Daarnaast leggen mensen die hun auto inruilen voor de fiets ook minder kilometers af dan ze eerder deden. Ook dat drukt de risico’s.

Maar wie hoopt dat het probleem zichzelf oplost, kijkt best ook even naar het onderzoek van de VUB, de UGent en de Universiteit van Utrecht begin juni, waaruit bleek dat bij vier op de vijf fietsongevallen geen gemotoriseerd voertuig betrokken is. Putjes, paaltjes en borduren zijn vaak gevaarlijker dan auto’s. Gebrek aan infrastructuur en veiligheid zijn de twee belangrijkste redenen waarom sommige Belgen de fiets liever mijden.

Wat we nodig hebben, is een stevige aanpak. In Brussel hebben ze daarvoor Good Move, een mobiliteitsplan voor het hele gewest, dat in volle coronacrisis toeliet om snel te schakelen. In Vlaanderen dateert het laatste Mobiliteitsplan uit 2003. Drie legislaturen lang is er geprobeerd om een consensus te vinden, tevergeefs. Een klimaatplan hebben we wel, met als doel de helft van de verplaatsingen duurzaam te laten verlopen. Maar hoe we daar gaan geraken, zeker nu het openbaar vervoer zware klappen krijgt, weet niemand.

Het is geen kernfysica, zeggen ze bij de Fietsersbond. De zwarte kruispunten zijn al lang bekend, en moeten nu effectief aangepakt worden. Nu koning auto op zijn troon wankelt, is dit ook het moment om tijdelijke fietsmaatregelen definitief te maken. Het budget is er: Vlaanderen wil tegen het eind van de legislatuur 300 miljoen euro per jaar uitgeven aan fietspaden. De vraag is nu alleen of politici de moed hebben om door te pakken.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234