Vrijdag 07/10/2022

Column

Nieuwe evoluties vragen om nieuwe manieren om daarmee om te gaan

null Beeld rv
Beeld rv

Saskia De Coster is schrijver en De Morgen-columnist. @saskiadecoster

Saskia De Coster

We zullen eens tonen wat we kunnen. Als hier straks de robotten al ons werk hebben ingepikt, willen wij er niet een beetje beteuterd bij staan kijken. Goed, dat van die robotten klinkt een tikje té futuristisch maar toch zal volgens een onderzoek van Oxford University over twintig jaar de helft van alle banen in de VS geautomatiseerd zijn. Waarmee gaan wij ons dan onledig houden?

Het is maar een van de vele vragen waarvoor onze delende generatie een oplossing zal moeten uitdokteren en sharen, tussen het virtueel knuffelen, elkaar duimen toewerpen en bitsig van mening verschillen door. Het zijn niet langer enkel de betweters met een column die dat doen. Delen, verdelen en herverdelen, niets of niemand ontsnapt eraan. Het lijkt wel alsof we alles en iedereen opnieuw moeten uitvinden.

Niet enkel de modewinkels in de winkel-wandelstraten, de klassieke taxidiensten en hotelservices maar ook de vakbonden, het bedrijfsleven, de politiek en ga zo maar door, hebben nood aan een complete make-over. En daar komt nu precies die ene kostbare slogan weer aan het licht, opgedolven uit de laag net na het pleistoceen en weer afgestoft, L'imagination au pouvoir uit de jaren zestig, die we meer dan ooit luidkeels gaan moeten scanderen. De verbeelding aan de macht. Nieuwe evoluties vragen nieuwe manieren om ermee om te gaan.

Zo eenvoudig als het even poneren in een opiniestukje is dat allemaal natuurlijk niet. Het toverstafje van de verbeelding om de wereld even magisch aan te raken, lag ook dit jaar niet onder de kerstboom. Maar er zijn wel veel voorbeelden van de kracht van de verbeelding die tonen dat het kan. Neem nu de Nederlandse student die een oplossing heeft voor de plastieksoep in de oceaan, of het akkoord dat de stad Amsterdam sloot met Airbnb waardoor nu ook zij mee belastingen betalen, denk aan de geefpleinen als grass roots-antwoorden op de crisis.

Mag ik even over mijn eigen winkel spreken? Met het heengaan van de Bezige Bij Antwerpen lag ook daar de crisis open en bloot. Het boek is een ouderwets product. Een tijdloos iets, zo je wil. We kunnen naar de malaise op de boekenmarkt blijven kijken met een soort weemoed en hardnekkige ontkenning. En nog wat meer brandstof in de oude motor gieten door in blinde paniek zoveel mogelijk slordige boeken op de markt te gooien in de hoop dat er ergens, misschien, wie weet, een megabestseller tussen zit. Dat model is reactionair en rijdt zichzelf de vernieling in.

Zouden uitgevers niet beter afstappen van het niet-geschoten-is-altijd-mis-principe en een eigen profiel uitbouwen door alleen nog maar de beste boeken uit te geven die passen bij hun very own smoel? Net zoals het een verademing is om in boekhandels binnen te stappen die alleen maar boeken verkopen waar ze zelf achter staan, zo kan ook een uitgever keuzes maken. En misschien zelfs werken met lidmaatschappen met allerlei extra's zoals voorpublicaties, exclusieve stukjes...

Het gaat erom dat wij ons niet door de tijd laten platwalsen en gewonnen geven aan crisissen allerhande die we dan maar als geslagen honden ondergaan. We moeten ons net dit tijdperk eigen maken door zelf in actie te schieten. Liever zelf aan zet zijn dan klop krijgen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234