Zaterdag 12/06/2021

Brief van de dagKlaas De Brucker

Nieuwe BruPass: hoogstens stapje in de goede richting

Loods van de MIVB in Bussel. Beeld Photo News
Loods van de MIVB in Bussel.Beeld Photo News

Klaas De Brucker is transporteconoom en doceert micro-economie aan de KU Leuven.

Met grote trom wordt de nieuwe BruPass aangekondigd als een doorbraak op vlak van intermodaliteit rond Brussel. Vanaf 1 februari kun je met één ticket onbeperkt overstappen tussen de diverse transportmodi, bijvoorbeeld van een NMBS-trein naar de metro of bussen van MIVB, De Lijn of TEC. Maar is dat echt wel zo’n grote doorbraak?

Lang geleden, toen ons land nog niet was versnipperd in gewesten met elk hun aparte openbaarvervoersmaatschappijen, was de ticketstructuur eenvoudiger en kon je ook gemakkelijker overstappen. Zelfs recentelijk kon dat met het bestaande Jump-ticket ook al. Het enige verschil met de nieuwe BruPass XL is dat de perimeter waarbinnen dit kan een klein beetje is uitgebreid (met een tweede zone van 11,5 kilometer) naar de Brusselse rand. Maar op bepaalde spoorlijnen geraak je er amper één station verder mee, bijvoorbeeld tot Zellik in plaats van tot Jette, of tot Lot in plaats van tot Vorst.

Als je van buiten de BruPass XL-zone komt, kost een overstap je wel een extra ticket. Althans, dat hangt ervan af. Als je overstapt tussen twee NMBS-treinen kan dat wel met eenzelfde ticket, maar voor een overstap tussen een NMBS-trein en een metrotrein moet je een extra ticket kopen. Dat is zelfs zo als de rit met de metrotrein korter is dan met de NMBS-trein.

Als je bijvoorbeeld uit Opwijk komt, moet je om bij Brussel-Noord of Centraal te geraken vaak overstappen in Jette, Simonis of Brussel-West. Als je dan (in Jette) kiest voor een andere NMBS-trein, betaal je niets bij. Maar kies je (in Simonis of Brussel-West) voor een metro, dan betaal je wel extra, gewoon omdat de bovengrondse en de ondergrondse (metro)treinen door aparte maatschappijen worden uitgebaat.

Je kunt beide tickets wel op eenzelfde drager laden (zoals de Mobib-kaart) maar het blijven aparte tickets die de reiskosten verhogen. Kan men zoiets een doorbraak noemen op vlak van intermodaliteit?

Nog erger: als je twee aparte tickets koopt, bijvoorbeeld een tienrittenkaart om ermee tot in de BruPass-zone te geraken (bijvoorbeeld Opwijk-Zellik), dan moet je in het eerste BruPass-station (Zellik) even van de trein springen en de automaat gaan zoeken om er een rit op je BruPass te valideren. Maar je bent gegarandeerd te laat om terug op dezelfde trein te springen tot Brussel-West of Centraal. Op de trein zelf (of aan een automaat buiten de BruPass-zone) kun je je BruPass niet valideren, zelfs niet bij het binnenrijden van die BruPass-zone.

In andere Europese steden staat men verder qua intermodaliteit. In London heb je de OysterCard, in Nederland de OV-chipkaart. Deze dekken een veel ruimer gebied af, dat uit veel meer dan twee zones bestaat. In Bazel kun je er zelfs internationaal mee reizen.

null Beeld STIB-MIVB
Beeld STIB-MIVB
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234