Woensdag 17/07/2019
Cathy Galle Beeld rv

Standpunt

Nee, een master is niet beter voor een klasje kleuters dan een bachelor

Cathy Galle is journalist van De Morgen.

Je hebt de theorie en je hebt de praktijk. En dingen die in de eerste categorie goed klinken zijn dat niet noodzakelijk in de tweede. Neem nu de masters basisonderwijs. Een vrij simpel idee eigenlijk. In theorie dan.

Nu volgen kleuter- en lagere schoolleerkrachten in spe een bacheloropleiding aan een hogeschool. Elk jaar weer zijn er echter jongeren die liever universiteit willen doen en dat ook intellectueel aan kunnen maar van wie de droom is om later in zo’n schooltje les te geven. Als we een master basisonderwijs zouden voorzien, zullen er vooral ‘sterkere’ profielen in onze kleuter- en lagere schooltjes binnenstromen, klinkt het bij de voorstanders. En welke ouder wil nu niet dat zijn of haar kind een zo goed mogelijk onderlegde leerkracht heeft? Dat kan alleen maar de kwaliteit van het onderwijs verhogen. Iets wat we allemaal willen, toch?

Tot daar aldus de theorie.

Over naar de praktijk dan. En dan bots je meteen tegen een berg aan pertinente vragen. Wat gaan die masters precies doen in zo’n schooltje?  En hoe zit het met de verdiensten? Want zo’n master verdient meer dan een bachelor. Waardoor je dus als het ware twee categorieën van leerkrachten creëert in zo’n lagere schooltje: de gewone onderwijzer en een geüpgradede en meer verdienende versie daarvan.

De vraag naar masters basisonderwijs is geen onderwaardering van de huidige bachelors, zeggen de voorstanders dan. Het valt sterk te betwijfelen dat die huidige bachelors daar ook zo over denken. Het is de eeuwige dominantie van de masters, zo noemen tegenstanders het. En ze hebben een punt. Want er is in alle nuchterheid geen enkele reden te bedenken waarom een theoretisch opgeleide master beter zou zijn voor een klasje kleuters dan een in de praktijk geschoolde bachelor.

Vijftien jaar discussie 

Uittredend Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) bestelde een studie om klaarheid te brengen in de discussie, die nu al vijftien jaar aansleept. De onderzoekers zijn in hun rapport heel duidelijk. Neen, masters geven niet per se beter les dan hun bachelor-collega’s. En als je masters wil opleiden, dan moet je er vooral voor zorgen dat ze een meerwaarde kunnen bieden in de scholen. Die zal eerder in het ondersteunen van een schoolteam zitten dan voor de klas zelf. Door hen bijvoorbeeld te specialiseren in leestechnieken, expertise die ze kunnen overdragen binnen het schoolteam.

Het zou heel stom zijn om bij een lerarentekort, dat dermate hoog is dat het hele werkveld het water aan de lippen staat, een poule van geïnteresseerden – namelijk universitair geschoolden – links te laten liggen. Maar denken dat masters in de kleuter- en lagere schooltjes de onderwijskwaliteit aanzienlijk zullen verhogen, is wishful thinking.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden