Zaterdag 18/01/2020

opinie

Nee Bart, er is niets met Gent

Vorige week kwamen honderden mensen 'partycrashen' op de Gentse Graslei. Beeld Bas Bogaerts

Tim Roggeman is blogger en inwoner van Gent. Deze bijdrage verscheen eerder op zijn blog : medium.com/tipperblog

In een opiniestuk schreef Bart Eeckhout dat het helemaal de foute kant aan het opgaan is met Gent. De stad die in 2012 eigenzinnig links bleef stemmen zou compleet de richting aan het verliezen zijn en afstevenen op een zware politieke afrekening in 2018.

Hoewel Bart Eeckhout regelmatig spijkers met koppen slaat in zijn stukken, vind ik dit artikel toch behoorlijk tendentieus en populistisch, vooral omdat hij drie verschillende dossiers op één hoopje gooit.

Het mobiliteitsplan bijvoorbeeld. Het klopt dat er in Gent veel te doen is over mobiliteit. En met ‘veel te doen’ bedoel ik vooral dat er veel onzin over verteld wordt. Ik mag in alle bescheidenheid stellen dat ik mezelf goed geïnformeerd heb over wat er staat te gebeuren en dat ik van daaruit mag besluiten dat er bijzonder veel onwaarheden over dit plan verteld worden. Alles wat op dit moment misgaat of stroef loopt op vlak van mobiliteit in Gent, wordt toegeschreven aan het zogezegd waanzinnige mobiliteitsplan van Filip Watteeuw. En dat terwijl het nog niet eens in voege is. De vele klagers hebben niet eens door dat de maatregelen pas ingevoerd worden op 3 april volgend jaar en dat de problemen die er nu zijn dus onmogelijk het gevolg kunnen zijn van dit plan. Zo goed hebben ze zichzelf dus geïnformeerd…

Het klopt dat het stadsbestuur enigszins ongelukkig en onvolledig gecommuniceerd heeft over dit dossier, maar wat als een paal boven water staat, is dat dit plan cruciaal is voor de toekomst van Gent. Het zal Gent aangenamer, leefbaarder en gezonder maken. Zowel voor bewoners, toeristen, zelfstandigen als mensen die enkel komen werken in Gent. En ja, het plan zal ieder van ons een aantal nadelen bezorgen. Maar de 10 à 15% nadelen die we elk individueel zullen ondervinden zullen niet opwegen tegen de 85 à 90% voordelen die we elk zullen ervaren. No pain, no gain, en dat telt zeker voor dit dossier.

Dus, beste Bart, het mobiliteitsplan brengt ons eerder naar de toekomst van Gent in plaats van naar de afgrond.

Investeringen en risico's

Datzelfde geldt voor de zogezegd compleet foute relatie tussen immo-ontwikkelaars en het stadsbestuur. Wie de verslaggeving over de Optima-commissie gevolgd heeft, zal ondertussen wel ingezien hebben dat er in het hele dossier niets verkeerd gebeurd is. Althans niet door politici. Puur wettelijk en juridisch valt hen niets te verwijten. We mogen in Gent blij zijn dat er grote immospelers zijn die willen investeren in onze stad. Zonder de licht gestoorde Paul Gheysens van Ghelamco was er nooit een Arena geweest. Zonder Ignace De Paepe van MG Real Estate stond het postgebouw op de Korenmarkt nog altijd leeg en stond het volledige bouwblok tussen Vrijdagmarkt en Onderstraat nog steeds te verkrotten. Zonder de investeringen en de (weliswaar berekende) risico’s die deze ontwikkelaars nemen, is het voor een stad als Gent onmogelijk om dergelijke projecten te realiseren, en gebouwen als het voormalige postgebouw een stabiele toekomst te bezorgen.

Wel is het zo dat het feestje op de Leie een brug te ver is. Tim F. Van der Mensbrugghe schreef in De Morgen een correcte analyse over wat er gebeurd is en hoe het fout gelopen is: de partycrashers van de Graslei hebben hun eigen feest verknald.

Het stadsbestuur is veel te licht gegaan over de vergunning en dreigt zich toch op zijn minst licht te verbranden aan dit dossier. De toelating om dit feest te organiseren op een ponton op de Leie staat haaks op wat de meeste Gentenaars verwachten van hun stad en wat het stadsbestuur wil uitstralen. Een uitschuiver van formaat dus, die zo mee in het rijtje kan van de rellen op de Kouter en de massale arrestaties op het Sint-Pietersplein van een aantal jaren geleden. Niet voor herhaling vatbaar dus, en een smet op het blazoen van het stadsbestuur.

Enige nuance kan dus geen kwaad, beste Bart. Het is iets te kort door de bocht om mobiliteits- en immozaken over dezelfde kam te scheren, en daaruit te besluiten dat het einde van de paars-groene Gentse coalitie nakend is. Al is het maar omdat nog altijd massaal veel Gentenaars terecht fier zijn op hun stad en de vele veranderingen die de laatste twintig jaar uitgevoerd zijn.    

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234