Zondag 05/04/2020

Opinie

Muzikanten, we zijn niet onmachtig

Apple-CEO Tim Cook (rechts) na de lancering van Apple Music. De dienst werd onder vuur genomen door Taylor Swift.Beeld AP

Tom Kestens is muzikant, componist en frontman van de band Lalalover. Hij is actief lid van GALM vzw (Genootschap Auteurs Lichte Muziek).

Een bedrijf met een creatief DNA zoals Apple, dat tijdens de Apple Watch-launch met veel poeha het nieuwste album van U2 lanceerde, kan het zich niet veroorloven om in diskrediet te komen bij invloedrijke artiesten. Dat werd duidelijk nadat Taylor Swift de computergigant met een welgemikte aanklacht op haar blog 'op de knieën dwong', zoals de kranten schreven.

Swift trok aan de alarmbel, net als verschillende kleine en middelgrote indielabels. Dit omdat Apple wereldkundig maakte dat het zijn gloednieuwe streamingdienst tijdens de eerste drie maanden gratis zou aanbieden, en artiesten ondertussen ook niet zou betalen. De singer-songwriter begreep niet dat een creatief bedrijf als Apple zo weinig respect kan tonen voor muzikanten. Er was heisa op alle sociale media, de blog kreeg wereldwijd bijval, en al snel keerde Apple zijn kar. "We hear you Taylor Swift and Indie artists", klonk het.

Interessante episode, en het zou de aanleiding kunnen zijn om op deze pagina's nog eens uit te weiden over de altijd ontnuchterende - excuseer, choquerende - cijfers achter streamingkanalen. Muzikanten die in het beste geval 0,006 euro verdienen per stream, bijvoorbeeld. Of dat je song 15.125 keer beluisterd moet zijn op iTunes Match om 45 euro te krijgen. Stel je even voor dat het hier om 15.125 verse broden of jeansbroeken zou gaan. Voor 45 euro!

Soit.

Liever zou ik even inzoomen op wat er écht is gebeurd. Om het kort samen te vatten: de alternatieve muziekscene bundelde de krachten en haalde een voorlopige slag thuis. Voor een sector die - ook in ons land trouwens - niet makkelijk te verenigen is, is dat opmerkelijk. En het werd tijd dat het eens gebeurde.

In tijden van monopoliserende grote boeking- en managementkantoren, van veel te machtige publishers en major record labels, van zogenaamde wurgcontracten, van almaar lagere fees, dalende verkoopcijfers en stijgende streamingcijfers, van besparende overheden, en ga zo maar door, dringt een grondig debat zich op. Niet alleen over de geslonken inkomsten uit auteursrechten en verkoop, niet alleen over het gebrek aan fiscale stimuli, niet alleen over het gebrek aan bancaire producten voor onze beroepsactiviteit of het kunstenaarsstatuut; maar ook en vooral over de positie van de muzikant in de samenleving.

Dat debat zal moeten worden aangestuurd door de muzikanten zelf. Er zullen signalen zoals dat van Taylor Swift moeten komen, ook in België.
Waarom?

Wel, omdat we niet onmachtig zijn. We hebben wel degelijk impact. Wij muzikanten hebben onze muziek. Van alle expressievormen misschien wel de meest directe. Muziek vindt om een of andere reden de kortste weg naar ieders hart. Daarom grijpen mensen op de belangrijke momenten in hun leven naar muziek. Bij geboorte of dood, verjaardag of huwelijk, euforie of droefenis, of gewoon op vrijdagavond na een lange werkweek: muziek verklankt op die momenten het onuitspreekbare.

"Zonder muziek zou het leven een vergissing zijn", zei Nietzsche ooit. Wel, het wordt tijd dat wij muzikanten dat ook gaan beseffen, en onze plaats gaan opeisen als leiders in het debat over onze eigen toekomst.

Tom Kestens.Beeld rv
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234