Donderdag 24/10/2019
Beeld Bram Vandecasteele en Vincent Van Hoorick

Column

Muziek­consumenten houden geen rekening met een geslacht, enkel met wat ze mooi vinden. Zo hoort het

StuBru-presentator Stijn Van de Voorde loopt elke week voor de muziek uit.

Afgelopen week vond ik een beleefde vraag van een Nederlands online­muziekplatform in mijn mailbox. Een vriendelijke man, genaamd Frank, informeerde of ik een Spotify-lijstje wilde samenstellen met (maximaal) twintig goede, nieuwe liedjes uit de eerste twee maanden van het nieuwe jaar. Geen enkel probleem. Ik volg zelf met buitengewone interesse de playlists van spannende artiesten. Er zit altijd wel ergens een fijne verrassing tussen.

Omdat ik muzieklijstjes ernstig neem, duurde de selectieprocedure langer dan verwacht. De eerste vijftien nummers komen vanzelf, maar daarna wordt het pijnlijk: kiezen is verliezen. De eerste oogst van het muziekjaar 2018 mag er alvast zijn. Na lang wikken en wegen stuurde ik mijn selectie naar Frank.

Een dag later las ik zijn bizarre antwoord: “Bedankt voor het lijstje, ziet er goed uit! Mag ik één suggestie doen? De vrouw/man-verhouding in jouw lijstje bedraagt momenteel 7/13. Vervang drie mannennummers door drie vrouwennummers en we bewaren het evenwicht! Wat denk je? Als vooruitstrevende muziekblog proberen we daar in deze tijd extra op te letten. Leuk toch?”

Zo had ik het nog niet bekeken. Ik ging enkele seconden mee in zijn verhaal, maar toen sloeg mijn bullshit-detector aan: “Beste Frank, als ik mijn favoriete nummers selecteer, hou ik eigenlijk geen rekening met (het geslacht van) het lichaam waarin de hoorbaar aanwezige stembanden zich bevinden. Ik ben een man van weinig principes, maar deze betuttelende regel klinkt zelfs wat griezelig. Blijkbaar vind ik op dit ogenblik dat er in 2018 iets meer sterke nummers door mannen werden gemaakt. Dat maakt me geen vrouwenhater, noch homoseksueel. Het zijn slechts liedjes. Bestaat er iets subjectievers dan onze muzieksmaak?

“Mijn lijst begint trouwens met ‘Velvet 4 Sale’ van U.S. Girls. Niet omdat ik me verplicht voel om te openen met een nummer van een vrouw, maar wel omdat dit – naar mijn bescheiden mening – voorlopig een van de allerbeste liedjes van het jaar is. Al komt ‘Mr. Tillman’ van Father John Misty aardig in de buurt. Ik twijfel. Misschien wissel ik die twee nog wel van plaats. Wat doe je trouwens met nummers die geschreven werden door een man, maar gezongen door een vrouw? Telt een ‘featuring’ voor de helft mee?”

Gelijkheid van geslachten is de max, maar dit soort krampachtige onzin slaat nergens op. Muziekprijzen en andere ‘wedstrijden in cultuur’ gaan nergens over, net omdat sommigen rekening houden met dit soort geforceerde regels. Als muziekliefhebbers een mannelijke of vrouwelijke artiest leuk vinden, zullen ze zijn of haar concerten bezoeken en in het beste geval ook de bijbehorende muziek kopen. Een mooiere waardering kan een artiest (m/v) niet krijgen. Geen enkele man verkocht het afgelopen decennium meer albums dan Adele. Een vrouw, maar who cares? Muziek­consumenten houden geen rekening met een geslacht, enkel met wat ze mooi vinden. Zo hoort het.

Er bestaat geen enkele reden om te geloven dat mannen beter zijn in muziek dan vrouwen, maar ik ken dan ook geen enkel zinnig mens die daaraan twijfelt. Natuurlijk kregen vrouwen in het verleden niet dezelfde kansen om zich muzikaal te uiten. Mannen gingen in de fanfare, vrouwen bij de majorettes. In heel wat onderontwikkelde gebieden op deze aardbol geldt nog steeds een gelijkaardig principe. Daar zijn vrouwen gegarandeerd nog decennia gesjareld. We gaan het probleem echter niet oplossen met quota in afspeellijstjes met onze favoriete muziek. Tijden veranderen. Binnenkort lachen we eens goed met hoe achterlijk we vroeger allemaal waren, maar in afwachting daarvan pas ik mijn persoonlijke muzieksmaak liever niet aan. Niet voor een man, niet voor een vrouw en zelfs niet voor een Hollander.

Frank reageerde voorlopig nog niet, maar hij heeft het vast heel druk. Evenwicht bewaken is een fulltime job.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234