Dinsdag 15/10/2019

opinie

Mogen we allemaal een beetje minder moeten?

Peter Verbiest Beeld rv

Peter Verbiest is Strategic Director bij Bonka Circus.

Tournée Minérale luidt morgen het startschot van de alcoholvrije maand. Een strategisch gekozen moment, want zo net na de feesten vinden we allemaal wel dat we genoeg hebben gedronken. De slimme actie kan massaal vertrouwen op sociale media om de boodschap te verspreiden: iedereen die meedoet, is een rolmodel voor de volgende. Tournée Minérale inspireert en motiveert. En wie weet verminderen sommigen nadien zelfs structureel hun alcoholverbruik. Een welgemeende proficiat: Tournée Minérale ticks all the boxes.

En toch. Campagnes die de gemeenschap aanzetten om iets te doen en daarrond groepsdruk creëren lijken steeds meer in aantal en omvang toe te nemen. Er is Dagen Zonder Vlees, Movember, Dagen Zonder Klagen, Music for Life, Rode Neuzen Dag, ... Er zijn alle acties van organisaties en hun creatieve partners die je aansporen om iets te ondernemen voor Knuffeldag, Secretaressedag, Wereldkankerdag, Internationale Vrouwendag, Dikketruiendag, Buitenspeeldag, Week tegen Pesten, noem maar op.

Op zich zijn dit allemaal lovenswaardige initiatieven. Maar het voelt, in zijn overload, vaak zo vermoeiend aan. Want elk van die projecten eist dat je telkens opnieuw doelen voor jezelf stelt. Dat je aandacht hebt voor, rekening houdt met, je gedrag aanpast. Je mag niet meer drinken, je moet meer sporten, je mag geen vlees meer eten, je mag niet meer klagen. Het gewenste gedrag wordt aspirationeel, de vrijblijvendheid verdwijnt. Of zo voelt het toch. En als je niet meedoet, sta je buitenspel.

Communicatie- en marketingprofessionals lijken soms te vergeten dat er ook andere concepten bestaan om een maatschappelijke gedragsverandering tot stand te brengen dan die groepsprojecten. Concepten waarbij je als individu niet 'moet'. Concepten die niet vertrekken vanuit een doel dat je moet bereiken of een actie waaraan je moet deelnemen. Geef mensen de kans om zelf te kiezen waar ze naartoe willen, en biedt hen daarbij ondersteuning met fijne, ongedwongen communicatie- en marketinginitiatieven.

Een mooi voorbeeld is het initiatief van zender Eén op de eerste dag van het schooljaar, traditioneel een zware dag voor iedereen. In Dag Eén kregen mensen een schouderklopje om een energieke start te maken. Frank Deboosere knipte kaartjes op de trein en deed de weersverwachting uit de doeken. Danira Boukhriss pikte een aantal werknemers op met een dubbeldeksbus en gaf ze een aangename busrit naar het werk. Jeroen Meus maakte een lekkere lunch voor een basisschool. Het was een genereuze actie die niets oplegt, maar ons wel doet inzien dat het gewone dagelijkse leven ook te appreciëren valt.

Brussels Airport bood dan weer de kans om te sporten terwijl je aan het wachten was voor je vlucht, door in de vertrekhal Airport Games te installeren. De 100m Gate Run, de Luggage Lift en de How High You Can Fly Jump zetten geen druk om te sporten, maar de geestige en ongedwongen manier waarop de sportieve dienst aangeboden werd, moedigde reizigers zeker aan.

Communicatie kan ook instrumenten aanreiken om mensen iets bij te leren. Gecombineerd met de nodige humor heb je een double strike. Dat bewees ook de campagne van de British Heart Foundation: die schakelde ex-voetballer en acteur Vinnie Jones in om de basisprincipes van reanimatie over te brengen. Op het ritme van de Bee Gees’ Staying Alive - ‘Ha ha ha ha’ - toont hij aan de kijkers hoe je iemand met een hartstilstand weer tot leven wekt. Het zware cockney-accent en de buitenwipper-allures van Jones, samen met het wel erg toepasselijke nummer, zorgen niet enkel voor een grappig filmpje: het nummer op zich is een ideaal geheugensteuntje als je iemand moet reanimeren.

Mogen het opnieuw wat meer van die initiatieven zijn? Waarbij ik niet het gevoel heb dat ik moet, maar die me een instrument aanreiken, me tot een inzicht laten komen of me gewoon een schouderklopje geven?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234