Zondag 26/06/2022

OpinieBart Ipers

Mijn voorstel uit het veld: verdeel de klas in groepjes leerlingen, die twee halve dagen naar school komen

null Beeld Photo News
Beeld Photo News

Bart Ipers, leerkracht in middenschool van het GO! TintelStroom, Zoutleeuw.

Bart Ipers

De maatregelen die nu geopperd worden om het onderwijs te heropstarten, doen niets aan de steeds groter wordende kloof tussen leerlingen. Integendeel: leerlingen die wel de mogelijkheid hebben om thuis geholpen te worden, leerlingen die online helemaal mee zijn, leerlingen die weinig problemen hebben met de leerstof zijn in deze tijden nog meer bevoordeeld.

Preteaching? Het verschil met wat er voor de vakantie gebeurde, zit in de inhoud: nu zullen de leerlingen ook nieuwe leerstof aangeboden krijgen. Waarom zouden de leerlingen bij wie het voor de vakantie niet (goed) lukte, er nu wel in slagen? Het zijn weer die leerlingen die thuis niet geholpen kunnen worden en die extra onderwijsnoden hebben, die hier niet zullen van genieten. (Trouwens: het is een pijnlijke tendens in het onderwijs om een Engelse term te gebruiken, alsof het dan meteen veel wetenschappelijker onderbouwd is.) Zomerklassen? Volledig vrijblijvend, en weer zullen de leerlingen met specifieke onderwijsnoden hier zelden aan deelnemen. Online lessen? Prachtig en voorlopig de enige oplossing, maar zelfde bezwaar: de kloof tussen de leerlingen zal alleen maar groter worden. (Ik merk het alleszins al in mijn praktijk.) Er zijn nu eenmaal leerlingen voor wie het zonder fysieke lessen bijna niet lukt.

Uit het veld

Hoe pakken we het dan wel best aan? Het is een heel moeilijke kwestie, maar toch waag ik me aan een voorstel. Voor de goede verstaander: ik ben geen pedagoog maar een leerkracht, dus een voorstel ‘uit het veld’.

We verdelen de klassen in 4 groepen, zodat we werken met groepen van 5 à 6 leerlingen. Op die manier kunnen we de fysieke afstand in de klas absoluut garanderen. Elke groep komt twee halve dagen naar school. Bijvoorbeeld: groep 1 komt op maandag- en donderdagvoormiddag, groep 2 op maandag- en donderdagnamiddag enzovoort.

Woensdag zou gebruikt kunnen worden voor individuele begeleiding, of in kleine groepen leerlingen met een specifieke zorgnood.

Tijdens de eerste lessessie geven de leerkrachten de leerstof die nog absoluut noodzakelijk is dit schooljaar, in korte instructiemomenten. Opdrachten en taken hierover worden duidelijk ingeleid. De tweede sessie dient dan als feedbackmoment van die opdrachten en taken, om hier en daar bij te sturen of te helpen waar nodig. Daarnaast krijgen de leerlingen de hele week ook nog de mogelijkheid om online geholpen te worden via de kanalen die we voor de paasvakantie al hebben gebruikt, onder andere Smartschool Live.

Tijdens deze lesmomenten zijn er geen speeltijden of samen ’s middags eten, zodat er nooit een groepsactiviteit is van meer dan 5 à 6 leerlingen. Tenslotte gaat het maar over drie uren, dat moet in het secundair onderwijs zeker lukken.

Ik denk dat op deze manier het onderwijs tijdens de rest van het schooljaar veel minder vrijblijvend zal zijn en we ook de kloof tussen leerlingen zo klein mogelijk houden. We zouden dan ook kunnen garanderen dat de noodzakelijke leerstof voor dit schooljaar nog wordt behandeld.

Ongetwijfeld zijn er nog heel wat praktische problemen in dit voorstel, misschien hangt het zelfs met haken en ogen aan elkaar. Het voorstel is ook gemaakt met de bril op van een leerkracht in het secundair onderwijs. Waarschijnlijk is deze vorm van onderwijs in heel wat onderwijsniveaus helemaal niet evident. Maar hopelijk willen leerkrachten (de experten) en pedagogen mee positief nadenken om alle leerlingen de zorg te bieden die ze verdienen. En vooruit, we plakken er een Engelse term op, dat klinkt veel beter: ‘divided teaching’.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234