Vrijdag 18/10/2019

Standpunt

Met het schrappen van de kilometerheffing geeft de Vlaamse regering een mooi cadeau aan de oppositie

Ann De Boeck. Beeld wouter van vooren

Ann De Boeck is journalist bij De Morgen.

Na een week gekissebis, dat zich vooral intern bij N-VA afspeelde, is de kogel door de kerk: ondanks eerdere intenties hebben de Vlaams-nationalisten besloten dat ze toch geen kilometerheffing kunnen laten passeren.

Bij de slimme kilometerheffing betalen automobilisten per gereden kilometer. Het ‘slimme’ eraan is dat het bedrag kan variëren naargelang van het moment en de locatie van de rit. Tijdens de spits betaal je bijvoorbeeld meer dan tijdens de daluren, net zoals je meer betaalt in de stad dan op het platteland. In de stad is de filedruk nu eenmaal het hoogst. Ook voor erg vervuilende auto’s kan een hoger tarief worden aangerekend.

Het voordeel is dat mensen stilstaan bij hun rijgedrag. Is het echt nodig om in volle spits naar de supermarkt te rijden? Met sneuvelende filerecords en alarmerende rapporten over de luchtkwaliteit kan het geen kwaad om auto’s wat meer te spreiden. Of nog beter: te vervangen door bus, tram of fiets. Niet het bezit, maar wel het gebruik van de wagen wordt immers belast. Wie de wagen aan de kant laat, wordt beloond met een lagere verkeersbelasting.

Beslissingsrijp

Nieuw is het idee niet. In 2009 beloofde de vorige Vlaamse regering al te zullen onderzoeken hoe een kilometerheffing kan worden ingevoerd. Diezelfde belofte verscheen in 2014 opnieuw in het regeerakkoord van de regering-Bourgeois. In juli vorig jaar besliste ze in het kader van haar klimaatplan dat er een slimme kilometerheffing moet komen. De heffing zou nog voor de verkiezingen ‘beslissingsrijp’ worden uitgewerkt, zodat de volgende regering ze maar moest uitrollen.

Maar op zes weken voor de verkiezingen gaat het plotseling niet meer. De publicatie van de voorbereidende studie is uitgesteld van april naar juni, net na de verkiezingen. Geen enkele regeringspartij durft nog te beweren dat automobilisten extra zullen moeten betalen als ze in de spits rijden. “N-VA zal nooit een lastenverhoging via het rekeningrijden goedkeuren”, zei partijvoorzitter Bart De Wever afgelopen weekend. Iets wat mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) gisteravond herhaalde.

Beeld Bas Bogaerts

De Vlaamse regering geeft zo een mooi cadeau aan de oppositie. Het rekeningrijden was misschien geen populaire maatregel geweest, en sommige automobilisten hadden sowieso meer moeten betalen dan vroeger. Maar na de mislukte boskaart, het niet definitief afkloppen van de betonstop en de dalende tevredenheid over De Lijn had ze tenminste wel kunnen zeggen dat ze iets concreets had gedaan om het fileprobleem te proberen oplossen, wat bovendien niet slecht was voor het klimaat.

In de plaats daarvan ziet het ernaar uit dat ze zich heeft laten leiden door de evergreen van Bruno Tobback uit 2007: “Bijna elke politicus weet wat je moet doen om het klimaatprobleem aan te pakken. Er is alleen geen enkele politicus die weet hoe hij daarna verkozen raakt.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234