Donderdag 05/08/2021
null Beeld DM
Beeld DM

ColumnMark Coenen

Met de soap rond Bart De Wever gaat Eén een stap verder qua blootstelling. Terwijl die zich recentelijk al genoeg blootgaf

Mark Coenen is columnist.

Het blootstellingseffect komt uit de psychologie en zegt dat mensen de neiging hebben om een voorkeur voor iets te hebben alleen maar omdat ze het kennen. Het bekende onderdrukt de onzekerheid en angst voor verandering en het vreemde.

Daarom zijn de Engelse pubs zo populair in Benidorm: omdat de Britten schrik hebben van sangria en alleen hun in het moederland gebrouwen bizonpis willen drinken. Daarom vragen mensen in een Japans restaurant naar pizza. Daarom beleggen zovele mensen in aandelen uit eigen land, terwijl de grote winst heel dikwijls elders zit.

De angst voor het onbekende houdt tegen: alleen risicozoekende gekken investeerden tot voor kort in bitcoins. Thuisvoordeel werkt niet alleen in voetbal. Gedrag is een gewoonte, herhaling werkt.

Het blootstellingseffect werkt altijd, maar zeker en bij uitstek in de politiek. Ook daar gaan we niet altijd voor het beste, maar voor het bekende. Sla er de resultaten van de laatste populariteitspolls maar op na: zij die dankzij hun intreden in de federale regering en de coronacrisis veel in de media opgevoerd worden stijgen als drietrapsraketten, zij die staatssecretaris af zijn en moeten solliciteren voor een baantje als ondervoorzitter zakken diep.

Vroeger kon je in de politiek alleen maar bekend worden als je vrijdagmarkten afdweilde en eens passeerde in een editoriaal van Manu Ruys. Nu is er nog altijd niets dat zo goed werkt als de lampen van een tv-studio. Maar dankzij het internet is iedereen een mediaorganisatie geworden en heb je geen tv meer nodig. Vrijheid, blijheid.

Tot vorige week Facebook en Twitter de accounts cancelden van de Putschistenführer, zoals het Duitse Der Spiegel Donald Trump noemt. In het Duits klinkt dat veel beter.

De extreemrechtsen en hun acolieten die wilden uitwijken naar Parler, een asociaal netwerk met nog minder scrupules dan de grote twee, komen van een kale reis thuis. Wie op zoek gaat naar parler.com vindt geen gore poel van rancune, omdat die site sinds kort niet meer wordt gehost. Dat soort golfslag op het badwater der media kennen wij in Vlaanderen nog niet.

Met de soap rond Bart De Wever gaat Eén wel een stap verder qua blootstelling. Terwijl die zich recentelijk al genoeg blootgaf bij dat onderbroekeninterview met Radio 2, vond ik. Het is uiteindelijk een prachtprogramma geworden.

De openingsscène, waarbij we De Wever zien als hij met een volle kruiwagen op weg is naar de glascontainer na de eindejaarsfeesten en de gedrogeerde yogasnuivers die hem de weg versperren over de tenen rijdt, is Oscarmateriaal. Ook de bijrollen van Ben Weyts als Mrs Doubtfire die thuisonderwijs geeft aan de kids van De Wever en de geslaagde passage van Francken als de doodbrave tuinman vallen op.

En voor wie niet wil kijken: er zit een uitknop aan uw televisietoestel.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234