Vrijdag 17/09/2021
null Beeld DM
Beeld DM

ColumnAya Sabi

Met de opkomst van sociale media is perfectie een keuze

Aya Sabi is auteur van Verkruimeld land. Haar column verschijnt tweewekelijks.

De eerste reclame voor een neuscorrectie verscheen drie maanden geleden in mijn Instagram-overzicht. Ik had er nooit iets over opgezocht. Ik heb er zelfs nooit over gesproken – Big Brother is watching you – dus ik scrolde gewoon verder. De tweede keer zag ik dat de Turkse kliniek die het op mij(n neus) gemunt had, een korting lanceerde, voor maar 2.500 euro kreeg je een ‘correcte’ neus, een ‘verbetering’ en in onze tijd zijn dit synoniemen voor ‘standaard’.

Het verschijnt ondertussen al die tijd consistent op mijn profiel en het zal na het schrijven van deze column dan ook niet snel verdwijnen. Het kan me niet veel schelen, al heb ik wel grappend gedacht dat Instagram me iets probeert te vertellen. Dat mijn neus te groot is voor het algoritme, misschien iets te rond, mijn neusgaten zijn altijd wel een beetje speciaal geweest. Dat weet ik. Het is niet verbazingwekkend dat ik bij de doelgroep voor hun reclame zou zitten. Ik denk echt dat ze hebben gezegd van ‘laat onze reclame zien aan mensen met een diameter van x en een omtrek van y’ en nu voel ik me aangesproken.

Maar het heeft lang geduurd voor ik mijn lichaam geaccepteerd heb, dus het blijft bij een grapje. Ik laat dat echt niet zomaar los, laat staan dat ik het me af laat pakken. Dit betekent niet dat ik elke ochtend met evenveel zelfvertrouwen in de spiegel kijk. Het betekent wel dat ik met zorg, waardering en liefde mezelf zie. Dat ik zie wat ik zie en niet wat ik wil zien. Dit is geen pleidooi tegen plastische chirurgie, absoluut niet, mensen moeten doen waar ze zich goed bij voelen. Het is wel een aanklacht op de maakbaarheid: nu niet enkel van ons eigen geluk, leven, succes, maar ook van ons lichaam.

Want het blijft niet enkel bij drie maanden lang door je strot duwen dat je relatief goedkoop een nieuwe neus kan krijgen en dus ook meer in het Instagram-plaatje zou passen. Het zijn ook de lifecoaches die je vertellen dat je miljonair kan worden door je mindset te veranderen. Dit zijn vaak ook de mensen voor wie de ouders gespaard hebben, of zo zie ik ze toch, want zelf laten ze uitschijnen dat ze selfmade zijn. De kans is echter groot dat hun ouders hun hele studie en hun eerste appartement financierden, zodat zij ondertussen een bedrijf konden starten dat mocht falen, want er is een financieel vangnet. Daarna zijn ze miljonair of bijna miljonair geworden en komen ze ons vertellen dat arm zijn gewoon een verkeerde mindset is.

Het zit maar tussen je oren dat je de eindjes niet aan elkaar kan knopen. En hoewel je kan zeggen dat het zo erg toch niet is, is het toch zo alomtegenwoordig dat je onderbewustzijn het sowieso over zal nemen. Met de opkomst van de welvaartsstaat werd succes een keuze. Met de opkomst van sociale media is perfectie de keuze. En dan zit je daar, jong en gepassioneerd, in een totale lockdown, terwijl je leven in Instagram-termen gewoon letterlijk stilstaat, te geloven dat dit alles je eigen schuld is.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234