Zaterdag 19/10/2019

Column

Merkwaardig, hoe Belgische bedrijfsleiders ineens ijveren voor Brussels Airlines

Cathy Buyck Beeld rv

Cathy Buyck is luchtvaartspecialist. Ze schrijft columns en artikels voor internationale media zoals Aviation Intelligence Reporter, Aviation Week, Politico e.a.

Brussels Airlines-CEO Bernard Gustin en zijn financiële rechterhand Jan De Raeymaeker zijn dus gisterennamiddag door eigenaar Lufthansa voor hun diensten bedankt. Niemand kan het duo verwijten dat ze zich niet hebben ingezet voor het goed van onze nationale luchtvaartmaatschappij, die sinds vorig jaar 100 procent in handen is van de Duitse grootgroep. Gustin werd in 2008 co-CEO, en leidde Brussels Airlines sinds 2012 alleen.

Als ex-Procter & Gamble-manager zag hij waarde in het herwaarderen van de brand Brussels Airlines. Zijn animo en ijver om de Belgische luchtvaartmaatschappij weer in de lucht te krijgen na de dramatische terroristische aanval op de luchthaven van Zaventem, nu bijna twee jaar geleden, verdient een pluim. En internationaal krikte hij het imago van Brussels Airlines – en België – op door, als enige luchtvaartmaatschappij in de wereld, te blijven doorvliegen naar door ebola geteisterde landen. 

Het leverde Gustin zelfs een zitje op in een debat met andere luchtvaartbonzen tijdens de jaarlijkse vergadering van de International Air Transport Association (IATA) in juni 2016 in Dublin. De grote baas van Lufthansa Group Carsten Spohr mocht niet op het podium en keek met lede ogen toe hoe het baasje van het kleine Brussels Airlines de wereld veroverde dank zij een ‘goede daad’...

Ook wist Gustin en zijn team passagiers te bekoren om weer met Brussels Airlines te vliegen. Het oude insiders-acronym ‘such a bad experience never again’ van Sabena, de voorganger van Brussels Airlines, verdween en de Belgische luchtvaartmaatschappij vormde zich om tot een ‘ hybrid’, een combinatie van goedkopere Europese vluchten (om beter te concurreren met prijsvechters zoals Ryanair and easyJet) en een full-servicemodel op langeafstandsvluchten naar onder meer Afrika en Noord-Amerika en India.

Hoe dit bedrijfsmodel nu past in de Lufthansa-groep zal woensdag worden toegelicht. Ondertussen is Gustin vervangen als CEO van Brussels Airlines door de Duitse Christina Forster. Forster neemt de teugels over op 1 april.

Einde van de naam

Lufthansa heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat het Brussels Airlines wil inpassen in zijn lowcostproject Eurowings. Dat dit het einde van de naam Brussels Airlines kan betekenen, is best mogelijk. Voor Lufthansa is Eurowings het antwoord op Ryanair en, in mindere mate, easyJet, die een steeds groter aandeel in de Europese markt innemen. Lufthansa heeft al een deel van de failliete Duitse luchtvaartmaatschappij Air Berlin overgenomen. Die naam is ook weg (in de VS verdwijnen namen van luchtvaartmaatschappijen groter dan Brussels Airlines geregeld na een merger – denk maar aan Continental Airlines, US Airways en Northwest Airlines). Schaalgrootte is belangrijk in de luchtvaart - zeker als men wil opboksen tegen een gigant zoals Ryanair. 

Lufthansa had wellicht vroeger moeten beslissen om Eurowings uit te bouwen tot een prijsvechter – lees: erkennen dat passagiers goedkoop willen vliegen en niet meer willen betalen voor luxe op korteafstandsvluchten – maar dit is een andere discussie.

Het recente initiatief van zo’n 50 Belgische ondernemers om te ijveren voor een Belgische verankering van Brussels Airlines is merkwaardig. De Belgische aandeelhouders hebben vorig jaar bewust gekozen om hun meerderheid in SN Airholding, de maatschappij boven Brussels Airlines, te verkopen – voor een appel en ei, nog wel. Als het Belgische bedrijfsleven zo begaan is met de Belgische verankering van de ‘Belgische’ luchtvaartmaatschappij hadden de aandeelhouders misschien beter hun meerderheid niet verkocht en andere bedrijven opgetrommeld om geld te steken in Brussels Airlines.

Dit hebben ze niet gedaan. En als resultaat werd Lufthansa 100 procent eigenaar van Brussels Airlines. De strategen van Lufthansa zullen nu beslissen wat de rol is van Brussels Airlines, met oog op hun stakeholder en shareholder value. Meer dus op woensdag.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234