Woensdag 05/08/2020

LezersbrievenThuisonderwijs

Lezers over de thuisschool: ‘We staan op de rand van de meltdown’

Beeld Wouter Van Vooren

Hoe u het thuisonderwijs beleeft, wilden we graag weten van u, lezer. Uw respons was overdonderend. Een bloemlezing vol bezorgdheid en optimisme.

Vrijheid, alsjeblieft

Als leerkracht ondervind ik dat thuisonderwijs zeer goed werkt, voor 75 procent van de leerlingen. Voor wie een goede thuis heeft. De rest blijft nu achter. Ik vraag me vooral af waarom dit moest. Er is meer dan tijd genoeg om alles in te halen. Het zou allemaal veel beter en efficiënter verlopen als scholen zelf een oplossing mogen bedenken die past voor hun leerlingen. In plaats van een minister die zonder enige ervaring over zaken beslist waar hij geen verstand van heeft. Geef leerkrachten alsjeblieft eens de vrijheid. Wij dragen met plezier zorg voor onze jongeren. Laat dat behalen van dat banale leerplan ook maar aan ons over. Wij zijn niet lui. Wij zijn bezorgd en we helpen waar we kunnen.

David Maginet, Berlare

Examens nu, echt?

Ik ben deze week begonnen met mijn examens op de hogeschool. Examens op dit hoogtepunt van de crisis? Zot, toch? De school weigerde de examens te verplaatsen naar juni. Onze examens werden vervroegd omdat wij eind april op stage vertrokken. De stage die dus niet kan doorgaan. Frustrerend.

Charlotte Mewis, Brussel

Elke dag ruzie

Mijn zoon zit in het derde jaar van het beroepsonderwijs. Op school gaat het goed, nu wordt er van hem verwacht dat hij genoeg zelfdiscipline heeft om zelfstandig te werken. Ik moet thuis elke dag opnieuw ruzie maken met mijn zoon. Ik merk dat veel jongeren het contact met leerkrachten en medeleerlingen nodig hebben om zich voor school te blijven inzetten.

Anna Saillart, Geel

Op de hometrainer

De kinderkamer is hier omgetoverd tot pop-upklas. De taken en instructies liggen netjes afgeprint. We fietsen met de hometrainer naar ‘school’. Het eerste en het vierde leerjaar zitten tegenover elkaar aan hun bureau. Moeten alle twee tegelijk instructiefilmpjes bekijken. Maar twee koptelefoons in huis en papa heeft een videomeeting. Het vierde leerjaar verhuist dan maar naar de tweede verdieping. Of alles oké is daar? Er klinkt gesnik boven de kommagetallen. Ik droog wangen en takenblad. Probeer haar zelf met hand en tand de leerstof uit te leggen. Dat lukt. Het eerste leerjaar heeft intussen de Lego gevonden. Note to self: oudercontactje inplannen met de vader vanavond. Het vierde leerjaar heeft mijn laptop nodig, want Bingel draait niet goed op de hare. En zo ging het verder tot halfvier. Ik zocht geodriehoeken en verlengkabels. Pakte met tegenzin speelgoed af. Moedigde aan. Liep twintig keer de trap op en af. Om halfvier vinkten we samen alle “moetjes” en zelfs enkele “magjes” af. Zij hebben hun Lego verdiend. Ik een wijntje. Die mail verstuur ik straks wel. Samen met eentje naar minister Weyts. Of hij morgen twee uurtjes tijd heeft om bij te springen hier in huis?

Yasmin Van der Werf, Antwerpen

Selfie als contact

Ik ben leerkracht. De voorbije weken heb ik 30 à 40 procent van mijn leerlingen nog niet bereikt. Het opstarten van een whatsappgroep verlaagt de drempel en nu er is meer uitwisseling. Na een les over water heb ik de leerlingen gevraagd een doel te stellen voor zichzelf: regelmatig water drinken en daar selfies van maken. Dat is een succes geworden én een opstapje naar regelmatig contact. Ik tel wat ik heb en niet wat ik mis. Het nieuwe normaal beangstigt me, ik ben 58 en het aanpassen gaat me niet als vanzelf af.

Rita Neefs, Wuustwezel

Minder vakantie

Als hoogleraar dacht ik de nodige pedagogische feeling te hebben om mijn tweeling van zeven jaar goed thuisonderwijs te kunnen geven. Valt dat tegen. Ze missen een klasdynamiek waarbij ze het gevoel hebben samen aan een taak te werken. Ik vind een heropening van de scholen op 18 mei te laat. Jonge kinderen zijn niet de motor van het virus, worden nauwelijks ziek en leerkrachten kunnen beschermd worden. Na de zomervakantie zouden de scholen al op 15 augustus moeten opengaaan. We riskeren de opbouw van menselijk kapitaal, de eigenlijke motor van de Belgische economie, te hypothekeren.

Philip Verwimp, Bierbeek

Pubermarteling

Met drie tieners in huis was het leven in een lockdown sowieso al geen pretje. Alle plannen zijn afgelast. Vrienden bezoeken is verboden. Er is nog nooit zo vaak met de hond gewandeld. We wisten dat de scholen niet opnieuw zouden opengaan. Daar waren we op voorbereid. Waar we niet op voorbereid waren, was alle nieuwe leerstof die de kinderen kregen. Met drie tegelijk aan de keukentafel. Elk studie-uur is een marteling. Zowel voor ons als voor de kinderen. We staan op het randje van een meltdown, en het is nog lang niet voorbij.

Sandra Lenaerts, Turnhout

Open de schoolgebouwen

Onze kinderen en jongeren verlangen naar een rustige plek om te leren. Thuiswerkende ouders kunnen het niet meer aan omdat ze hun kinderen ook nog moeten helpen bij het thuisleren. Leerkrachten melden dat een deel van hun leerlingen spoorloos is. Ik zou zeggen: open de leegstaande schoolgebouwen. Niet om klassikaal les te geven, maar om de kinderen een werkplek te geven, de ouders te ontlasten en verdwenen leerlingen op te sporen en meteen terug op weg te helpen. Zo sla je drie vliegen in een klap.

Dick Wursten, inspecteur protestants godsdienstonderwijs, Antwerpen

Rolschaatsen

Mijn twee kinderen blinken uit in rolschaatsen. En ik in cupcakes bakken. In toneel spelen. En kampen bouwen. Niet in wiskunde en taal. Ze houden zich heilig vast aan de instructies die ze normaal gezien krijgen van hun fantastische juffen. Ik ben jammer genoeg geen juf. Hoe goed ik me ook had voorbereid, het is de hel. Ik had me voorgenomen vooral hun ‘zin om te leren’ niet weg te nemen. Roepend en brullend aan een tafel heb ik het gevoel dat al die leerzin van iedereen afloopt... Wij gaan dus weer rolschaatsen. En dingen bakken. Dat zijn ook zeer belangrijke levenslessen.

Lot Saldien, Borgerhout

Thuis les volgen. Niet altijd een pretje. Beeld Photo News

Mentale weerstand

Er gaat te weinig aandacht naar de mentale toestand van de kinderen, na vijf weken hun vrienden niet zien, spanningen binnenshuis en spanningen in de wereld. Zorgen over hun vakantie, gezondheid en schoolresultaten maken hen onzeker. Dit zijn uitzonderlijke tijden en gewoon al thuiszitten vraagt een enorme fysieke en mentale inspanning. Van de jeugd verwachten we dat ze dit erbij nemen alsof het niets is. Zo maken ze zich hier ook grote zorgen dat ze minder zomervakantie zouden hebben. Terwijl ze die voor hun mentale gezondheidstoestand broodnodig hebben.

Verena Martens, Turnhout

Regelrechte ramp

Ik ben leerkracht in het buitengewoon secundair onderwijs. Thuisonderwijs is een regelrechte ramp. Onze leerlingen hebben zo veel nood aan structuur en duidelijkheid en dat kunnen wij hen op dit moment amper bieden. Ik hoop oprecht dat ze erover nadenken het buitengewoon onderwijs opnieuw te openen.

Stien Ooms, Mol

Chaos aan de unief

Het thuisonderwijs voor de twee jongste kinderen loopt ontzettend goed. Voor de twee universiteitsstudenten is het daarentegen een chaotisch boeltje. Terwijl professoren laten weten dat hun examen wordt geschrapt, vertelt een jaarverantwoordelijke dat daar niks van waar is. Gisteren kregen we de planning voor twee examens op 19 en 20 mei. De rest weten ze nog steeds niet.

Annick Raes, Dudzele

Kinderen volgen thuis les. Beeld Photo News

Jonge stem

Ik heb als leerling meer moeite met de nieuwe leerstof te begrijpen en met oefeningen maken. Ik hoop dat de GEES-werkgroep goed nadenkt. En alles echt probeert te zien vanuit het standpunt van leerlingen. Volwassenen denken te weten wat het beste is, maar zitten vaak fout. Er zou moeten nagedacht worden om bekwame jongeren ook aan het woord te laten.

Bavo Tielens, Zonhoven

Goed genoeg

Ik ben een Vlaamse docent in een middelbare school in Breda. Sinds maandag 16 maart zijn ook daar de scholen gesloten. De school heeft twee dagen de tijd genomen om de koppen bij elkaar te steken en expertise te verzamelen over onderwijs op afstand. Sinds woensdag 18 maart geef ik bijna al mijn lessen online. In een liveblog deelt de directie de laatste nieuwtjes, wij collega’s wisselen tips uit. Ik probeer online de gewone lessituatie zo goed mogelijk na te bootsen, vanaf dag één mét nieuwe leerstof. Nee, dit is geen geweldig onderwijs, maar in deze uitzonderlijke situatie veel meer dan goed genoeg.

Veronik Lauwereyssens, Brasschaat

Buitengewoon onderwijs

Onze zoon zit in het buitengewoon onderwijs. Op school is hij een voorbeeldige leerling, maar thuis is het een dagelijkse strijd. Het vooruitzicht dat deze situatie zeker niet snel zal verbeteren, baart ons ernstige zorgen. Het is voor ons moeilijk te vatten dat het buitengewoon lager onderwijs niet volledig kan starten.

Jacob Vermeire, Gent

Thuisonderwijs werkt

Mijn dochter heeft het grootste deel van haar opleiding wegens gezondheidsproblemen via thuisonderwijs gedaan. Thuisonderwijs heeft nut, maar wordt niet voor vol aanzien. Toch kan het voor veel jongeren een manier zijn om een carrière op maat uit te bouwen.

Christel Broeckx, Oostham

Gulden middenweg

In normale omstandigheden gaan leerlingen naar school en krijgen zij acht uur les op een theoretische manier, waarbij zij een eerder passieve houding aannemen. Op het einde van de dag komen ze helemaal suf naar huis. Voor mijn 14-jarige zoon verloopt het nu zeer goed. Ik snap wel dat deze huidige manier van lesgeven ook beperkingen heeft. Een gulden middenweg zou fijn zijn.

Veronique Dehauwere, Groot-Bijgaarden

Houvast

Na de aankondiging van de lockdown is onze school meteen overgeschakeld op digitale thuisschooldagen. Onze kinderen hebben een vast dagritme en dat geeft hen veel houvast. Op één dag was het nieuwe systeem volledig operationeel en er was dus geen sprake van bezigheidstaakjes, wel van echt nuttige schooldagen.

Wim Corremans, Bornem

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234