Zondag 28/02/2021

OpinieLezersbrieven

Lezers over de ‘afkoelingsweek’: ‘Nu de beste oplossing, maar het kan niet tippen aan les in klas’

Leerlingen vinden het afstandsonderwijs wel meevallen. ‘Sommige onlinelessen zijn saai, maar livelessen zijn meestal wel leuk omdat het soms wel grappig is.’ Beeld Tim Dirven
Leerlingen vinden het afstandsonderwijs wel meevallen. ‘Sommige onlinelessen zijn saai, maar livelessen zijn meestal wel leuk omdat het soms wel grappig is.’Beeld Tim Dirven

De meer dan 1.000 middelbare scholen in Vlaanderen blijven deze week dicht, maar de leerlingen krijgen voltijds afstandsonderwijs. Is de ‘afkoelingsweek’ een beetje werk- en leefbaar? Leerkrachten, leerlingen en ouders delen hun ervaringen via demorgen.be. Een selectie uit de inzendingen. 

Callcenter

Wij zijn ouders van twee zonen die in het secundair les volgen en we zijn allebei ook leerkracht in het secundair onderwijs. Ons huis is op dit moment een beetje veranderd in een callcenter. Er is altijd wel enige spanning voelbaar. Zal het internet nog werken? Hoe lang ligt Smartschool plat? Vandaag heb ik nog de lijn getest en haalde ik nog 45Mbps met vier personen die live bezig waren. Enkel Smartschool was bij momenten tergend traag. 

Zelf zag ik het een beetje aankomen en heb ik vorige week al met mijn leerlingen een plan B opgesteld. De leerlingen hebben opdrachten en met Microsoft Teams geef ik vooral les+instructies. Ook was ik al sinds januari 2020 (voor de coronacrisis) begonnen met het maken van videolessen, en de teller staat nu al op enkele honderden video’s. Buiten het lesgeven via een livesessie hebben mijn leerlingen ook video’s die ze dan kunnen bekijken en opdrachten om het uit te voeren. Cursusmateriaal doe ik al tien jaar digitaal en daar staat de teller al op vijftien zelfgemaakte handboeken. 

In deze tijden zie ik wel duidelijk een voordeel door de shift te maken naar 100 procent digitaal, alhoewel er heel wat kritische stemmen blijven opduiken. Niet iedereen is klaar voor de omslag. Je staat wel veel meer paraat dan bij gewone lesweken zonder corona. Daarvan heb ik de impact wel een beetje onderschat. De leerlingen kunnen me mailen, chatten of bellen, maar tot hiertoe heb ik nog geen telefoontje ontvangen van een ouder of een leerling. Hopelijk is het een indicatie dat alles voldoende duidelijk is...

Joost Van Cauwenbergh (50), Tienen

Alle leerlingen bereiken

Ik ben leerkracht op een school die precorona al heel hard inzette op zelfsturend leren en blended learning. Voor mij en mijn leerlingen verloopt (en de eerste lockdown: verliep) de overschakeling naar afstandsonderwijs vrij vlot. Leerlingen zijn getraind in zelfstandig werken, plannen en het gebruik van digitale tools, kortom: hun eigen leren in handen nemen. Ik merk dat de overgrote meerderheid van onze leerlingen vrij plichtsbewust en hard aan het werk gaan thuis, zelfs in die mate dat sommigen hierin een beetje geremd moeten worden. 

Jammer genoeg bereik je nooit alle leerlingen en dat is soms frustrerend. In klas kun je sneller de vinger aan de pols houden en hen op sleeptouw nemen; van op afstand is dat moeilijker, maar wij – leerkrachten, leerlingenbegeleiders, mensen van het secretariaat – doen er alles aan om hen toch mee te krijgen, en doorgaans met succes.

Kristof Brodeoux (38), Oostende

Beste oplossing

Ik ben leerkracht wiskunde in Diksmuide. Op zich verschilt die afkoelingsweek weinig van het systeem waar de leerlingen een week thuis en een week op school les hebben. Het blijft in deze covidperiode de beste oplossing, hoewel het niet kan tippen aan lesgeven in klas, waar je de leerlingen ziet en bijgevolg ook kunt inspelen op non-verbale reacties. Persoonlijk had ik wel liever gehad dat de minister het voorstel van een onderwijsexpert volgde, met name twee volle weken vakantie en één of twee weken school in juli. Men vraagt ons om buiten het vaste kader te denken, maar zelf durven ze zo ver niet gaan. Mijn voorkeur is deels gebaseerd om mijn ervaring met lesgeven in Zimbabwe. Daar hadden we driemaal dertien weken les, met daartussen tweemaal vier en eenmaal vijf weken vrijaf. Het is voor mij een vaststaand feit dat leerlingen in vijf weken minder vergeten dan in negen weken.

Rik Maekelberg (59), Diksmuide

Demotiverend

Ik was het al wel gewoon om dagen aan een stuk stil te zitten aangezien we al een hele tijd afwisselend thuis en op school zijn. Het verschil tussen beide onderwijsplekken is niet zo groot en de taken vallen over het algemeen mee. Ik zit nu in het vierde middelbaar en mijn zus zit in het tweede op een andere school. Zij heeft veel minder te doen dan ik, ze had maandag ‘gewoon’ een namiddagje vrij. Het is heel demotiverend om te weten dat zij in haar luie zetel zit terwijl ik al de hele tijd keihard aan het werken ben. Ik hoop dat deze hele pandemie zo snel mogelijk achter de rug is.

Nora (16), Tienen

Dezelfde passie

Het lesgeven op zich gaat even goed vanuit het perspectief van de leerkracht. Enkele negatieve aspecten: je weet niet of de leerling aandachtig naar de les luistert, je kan niet aftoetsen of hij de leerstof begrijpt. Je hebt geen of amper contact met de leerling. Tijdens de lesweek op school worden ze overdonderd met toetsen. Van de leerkracht wordt op dit moment heel veel verwacht. Ik heb al verschillende collega’s onderuit zien gaan, bedolven onder het vele werk. Komt daarbij de negatieve reacties in de sociale media op het beroep van leerkracht. Niet fijn om te horen, terwijl wij proberen onze job met dezelfde passie uit te voeren.

Christel Van Volsem (59), Erpe

Productief en gezellig

Ik ben meer gemotiveerd dan tijdens een normale schooldag, want ik heb het gevoel dat ik productiever ben en dat ik meer leerstof kan afwerken in één dag. Sommige onlinelessen zijn saai, maar het is wel fijn om niet elke ochtend met de fiets naar school te moeten gaan. Livelessen zijn meestal wel leuk omdat het soms wel grappig is. En ik vind het ook gezellig om ’s middags samen met mijn mama te kunnen eten.

Frida De la Peña Opdenacker (13), Gent

Juiste hulpmiddelen

Als leerkracht wiskunde beschik ik over de juiste technische hulpmiddelen (ik heb geïnvesteerd in digitale schrijftablet en een eigen website ontworpen www.karelappeltans.be) om dezelfde lessen te geven alsof ik fysiek voor de klas zou staan maar ik mis enorm het fysieke contact met de leerlingen. Je kan van achter jouw pc nu eenmaal nooit alle leerlingen betrekken in het lesgeven.

Karel Appeltans (50), Bilzen

Frustrerend

Die afkoelingsweek is voor mij als ouder frustrerend. Er wordt absoluut niet veel lesgegeven, waardoor tieners dit zien als extra week vakantie. Dus dit is weer een extra week die voor achterstand zal zorgen. En tieners houden zich ook niet nuttig bezig, want hobby’s zijn er ook niet.

Jessy Goossens (38), Tervuren 

Pubers zijn géén volwassenen

Onze twee middelbareschoolstudenten zijn al een hele tijd één dag op twee thuis. Bewaakt of onbewaakt. Als er al livelessen zijn in plaats van opdrachten (die soms gewoon worden overgenomen van een klasgenoot), dan nog blijven deze dagen saai, deprimerend en weinig motiverend.  Nu nog een weekje extra! Alsof jongeren verantwoordelijke semi-volwassenen zijn die het allemaal wel even regelen. 

Voor ouders voelt het alsof deze hele periode staat of valt met hoe vaak je zelf thuis kan zijn bij die scholieren. Veel ouders kunnen niet thuiswerken. Wij hopen van harte dat de middelbare scholen spoedig weer normaal werken. De huidige aanpak zal eerder het tweedekansonderwijs doen opbloeien dan dat het jongeren aan een diploma helpt.

Kathleen (43), Leuven

Saaie ouders!

Zelf ben ik lector aan de hogeschool UCLL en ouder van drie kinderen, onder wie twee tieners (tweede en vierde middelbaar aso). De oudste zoon zit al het hele schooljaar in halftijds onderwijs. De dochter volgt deze week online onderwijs in de ‘afkoelingsweek’. Maandagochtend al stress, want Smartschool blokkeerde. Het internet wordt hier al maanden overbelast. Een slechte verbinding tijdens een onlineseminarie met studenten, dat wil je echt missen als docent. Dit leverde al serieuze discussies met man en kinderen over wie wanneer recht heeft op een goede verbinding. 

Onze zoon, bijna 16 jaar, is vaak rond de middag al klaar met zijn schoolwerk en dan komt de discussie of hij mag gamen. Wij zijn saaie ouders in zijn ogen want de regel ‘niet gamen tijdens de schooluren’ geldt blijkbaar alleen in ons huis. De rest van de klas zit wel online te gamen volgens hem. Mailtjes naar de klastitularis brachten extra werk maar uiteraard was onze zoon daar niet happy om. 

Het meest vermoeiende vinden we als ouders dat alles door elkaar loopt. Multitasken is iets waar we beter in worden maar wat ons hoofd niet minder rustig maakt. Werken, huishoudelijke taken, eten maken, vragen van kinderen beantwoorden, helpen met schoolwerk, kinderen naar hobby’s brengen, huisdieren die binnen en buiten willen, enzovoort. Te veel taken tegelijkertijd. Wat verlangen we allen naar een afgelijnd programma waar werk en thuis weer gescheiden worden...

Jorinde (43)Tienen

Pittig

Ik ben voltijds alleenstaande mama van twee zonen (12,5 en 14 jaar) en combineer dat met een managementfunctie. Het behoeft dus geen betoog dat dit best wel weer een pittige week is. Anderzijds is dat nog niet half zo moeilijk als in de beginjaren dat mijn man was overleden, toen waren de jongens peutertjes en moest ik naast praktische zaken ook zijn plotse verlies verwerken. 

Ik heb geluk dat de jongens behoorlijk autonoom en zelfredzaam zijn maar voel me ook vaak schuldig dat ik hen zo weinig kan volgen voor hun schoolwerk. Het zijn snelle maar ook zeer gedemotiveerde leerlingen, dus de doorzetting faalt al wel eens en er komt niet altijd uit wat erin zit. 

Toch ben ik ook fier op hoe we het er dit moeilijke jaar met ons drietjes van af brengen. Vaak is dat door water bij de wijn te doen, alles wat meer los te laten, veel te praten en voldoende buitenlucht op te snuiven. En humor!

Natalie Verstraete (43), Mariakerke

Taken en toetsen

De leerlingen hebben de voorbije periode al heel veel opofferingen gemaakt. Ze hebben sinds november afstandsonderwijs. Hun sociale contacten vallen weg en als ze op school komen, wordt er enkel maar les gegeven en worden toetsen afgenomen. Dat wil zeggen: thuis een hoop taken en de week erop een pak toetsen. Veel van deze leerlingen moeten nog leren plannen en organiseren. Dat is niet evident. Sommige leerlingen zie ik een maand niet in deze periode. Ik probeer dan ook de leerstof rustig af te ronden, zonder een overdaad aan werk, zodat we na het krokusverlof met een nieuw stuk kunnen starten.

Dries Casier (33), leerkrachtWaregem

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234