Vrijdag 03/04/2020
Beeld DM

StandpuntCathy Galle

Leerkrachten en scholen mogen best wat gas terugnemen

Cathy Galle is journalist.

Voor elke dochter een papieren agenda. Dat was het eerste wat we kochten toen we de stroom aan opdrachten, taken en onlinelessen van hun leerkrachten zagen binnenkomen. En geen klein pocketje, maar een uit de kluiten gewassen exemplaar waarin je een vakje per dag hebt en een weekoverzicht op één dubbele pagina. Dat tieners in het digitale tijdperk moeten teruggrijpen naar papier om door de bomen het bos te blijven zien, is vreemd. Maar het zijn dan ook bevreemdende tijden.

We willen zeker geen steen smijten naar leerkrachten. Ze hebben zich duidelijk één groot en belangrijk doel gesteld: ervoor zorgen dat leerlingen door ‘de situatie’ geen al te grote leerachterstand oplopen. En dus overladen ze die leerlingen, zeker in het middelbaar, met opdrachten, live-lessen online en soms zelfs coole filmpjes over hun vak. Allemaal zaken waar grondig over nagedacht wordt en veel werk ingestopt. Leerkrachten, die vaak net als velen van ons van thuis aan het werken zijn met enkele kinderen die om de haverklap storen, verdienen dan ook alle lof.

Alleen, voor leerlingen is het vaak bijzonder verwarrend. Zij zijn hun gestructureerd leventje gewoon, waarbij ze les na les te verwerken krijgen. En op elk moment van de dag via Smartschool of gelijkaardige digitale agenda’s een overzicht kunnen zien van welke taak of toets tegen wanneer klaar of voorbereid moet zijn.

Nu wordt van diezelfde leerlingen verwacht dat ze dat allemaal zelfstandig doen. Dat ze alle verschillende deadlines gemanaged krijgen. Iets waar kinderen, ook tieners, nauwelijks toe in staat zijn. Ze schieten in paniek, gaan vervolgens in overdrive en doen uiteindelijk niets zinnigs meer.

Dan moeten de ouders bijspringen. En dus een papieren agenda kopen, omdat dat op de een of andere manier nog de beste manier lijkt om overzicht te bewaren. En om even samen met het kind goed te bekijken hoe het alles gepland krijgt. En om hier en daar bij te springen als het ondanks de inspanningen van de leerkracht de leerstof of de opdrachtinhoud niet helemaal begrijpt.

Het is een gevoel dat bij veel ouders leeft, zegt ook pedagoog Tim Sumra in deze krant. Zijn inbox ontploft zowat door ouders die zeggen dat hun kinderen, ongetwijfeld goedbedoeld, overspoeld worden met allerhande taken en opdrachten. Hij roept leerkrachten en scholen dan ook op om even gas terug te nemen.

Want er schuilt een groot gevaar in de goedbedoelde ijver van de leerkrachten. Het dreigt vooral in het nadeel te werken van die kinderen die het al moeilijk hebben. Kinderen die in hun omgeving geen volwassenen hebben die hen een papieren agenda kopen en helpen plannen. Kinderen ook van wie de ouders niet de skills of de tijd hebben om met hen bezig te zijn.

En dan dreigt voor die groep het doel van de leerkrachten, namelijk zo veel mogelijk leerachterstand beperken, averechts uit te draaien. Iets wat we bovenal moeten vermijden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234