Woensdag 26/06/2019

Standpunt

Laat elke klas een parlement zijn

Maarten Rabaey. Beeld rv

Maarten Rabaey is journalist van De Morgen

Een kwart van de jongeren die op zondag 14 oktober voor het eerst mogen stemmen gelooft niet meer dat democratie de beste bestuursvorm is. Liefst 26 procent kiest voor 'een autoritaire leider'. Bij de jongeren met een beroepsopleiding stijgt dat aantal zelfs tot de helft. Dat is het verontrustende resultaat van een VRT-peiling. Werk aan de winkel voor politici en het onderwijs dus, op alle niveaus, als ze niet willen dat een volgende generatie hun rol afschaft.

De gedetailleerde enquêteresultaten bieden gelukkig al enkele antwoorden waarom jongeren onze democratie de rug toekeren. Zo is ‘gebrek aan inspraak’ een van de voornaamste klachten. ‘De politiek schenkt alleen maar aandacht aan ons als er verkiezingen zijn’, een andere.

Er valt nog iets anders op. Als er gevraagd wordt waar jongeren hun kennis opdoen over de aankomende verkiezingen komen zowel de familiale omgeving als de (sociale) media aan bod maar dé grote afwezige is het onderwijs. Nochtans zouden scholen een cruciale rol moeten spelen in het voorbereiden van jongeren om de eerste keer te gaan stemmen, om ze bewust te maken van hun potentieel gewicht op het dagelijks beleid.

Eigenlijk ontbreekt het vooral aan daadkracht, want er waren de voorbije jaren voldoende voorbeelden hoe je ‘first voters’ wél succesvol kan betrekken. Zo vond vorige week in Antwerpen nog de A1000 plaats, waarbij na een voortraject aan lezingen, debatten en artistieke work-outs Antwerpse jongeren hun voorstellen en vragen aan lijsttrekkers mochten voorleggen. Schrijver David Van Reybrouck toonde al in 2011 met zijn G1000 dat zo’n participatieve vorm van democratie verrijkend is, boven op de louter representatieve. Waarom zouden scholen zulke bijeenkomsten niet maandelijks kunnen organiseren voor de derde graad van het hoger secundair? Daaraan zouden zowel politici, academici, media, als thematische sprekers kunnen deelnemen, zolang ideologische agenda's maar thuisblijven en de bezorgdheden van de jongeren centraal staan. 

Ernstig   genomen

Politici zouden een voorbeeld kunnen nemen aan de Nederlandse minister-president Mark Rutte, die zich engageert om wekelijks maatschappijleer te geven aan scholieren. Zo behoudt hij zijn feeling met de jongeren, die op hun beurt zien dat politici gewone, bereikbare, mensen kunnen zijn.

Laat bovenal elke klas een parlement zijn. Democratische beginselen leer je al tijdens je allereerste verkiezingen, voor klasse- of leerlingenraden. Je zal maar geloven dat verkiezingen op lokaal of nationaal niveau een verschil maken als je stem op school al door directies en koepels ernstig werd genomen in het gedeelde streven naar een optimale studie- en leefomgeving.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden