Dinsdag 23/04/2019

DM Zapt

Kunnen we de marketingklojo die met dit idee op de proppen kwam, vastbinden in een elektrische stoel en zijn lichaamsopeningen vol vette nuggets duwen?

Colonel Sanders op dancefestival Ultra. Beeld RV

Sasha Van der Speeten zet deze week de blik op oneindig. Vandaag: de schaamteloze dj-stunt van KFC.

“By the way, if anyone here is in advertising or marketing... kill yourself. It’s just a little thought. I’m just trying to plant seeds. Maybe one day they’ll take root, I don’t know. Kill yourself. Seriously. You are the ruiner of all things good.”

Ik weet het, het is een uitgewoonde klassieker van de Amerikaanse stand-upcomedian Bill Hicks – Satan hebbe zijn ziel – maar ik haal hem gemakshalve nog eens boven. Met de overrompelende wisecracks van Geert Hoste kan ik even niets aanvangen, sorry. 

Hicks zou ongetwijfeld manisch hinnikend rondtollen in zijn graf bij het zien van een YouTube-filmpje dat vorig weekend heftig werd gedeeld. Daarin zien we een dj met het enorme masker van Colonel Sanders, de mascotte van de fastfoodketen Kentucky Fried Chicken, een setje generische EDM draaien op het dancefestival Ultra in Miami. Op de videoschermen zweeft een groteske animatieversie van het figuurtje. “I am Colonel Sanders! I am everywhere!” schreeuwt het met een karikaturaal Southern -accent. Een Kentucky Fried Führer

Het publiek van Ultra staat er apathisch bij te grazen. Er worden pintjes gedronken. Een leeggelopen opblaaseenhoorn hangt suf naast zijn eigenaar. De sfeer is er een van “wat voor crap proberen ze ons nu in de maag te splitsen?” Gelukkig maar. Stel dat iedereen uitzinnig zou beginnen dansen, een beate glimlach op de smoel en een bakje KFC in de hand! Onze maag draait er bij om. Het beeld oogt al dystopisch genoeg: een totalitaire staat die zijn gebrainwashte burgers mak houdt met zielloze beats van dertien-in-een-dozijn en die de consumptiedrang probeert aan te zwengelen met kille digitale reclameclipjes. Kunnen we de van scrupules gespeende cynische marketingklojo die met dit idee op de proppen kwam, vastbinden in een elektrische stoel en zijn lichaamsopeningen vol vette nuggets duwen om hem vervolgens te frituren tot zijn oogballen hun kassen verlaten? Zo, nu weet u meteen waar ik ’s nachts van droom.

Ook al wordt de misplaatste reclamestunt van KFC op sociale media veroordeeld, toch weet je dat het een teken des tijds is. De muzieksite Pitchfork noemde het treffend “een logisch verlengstuk van een industrie die zich verlaat op spookproducties, het kopen van socialemediavolgers en andere tekenen van spiritueel verval”. Komt straks op Rock Werchter het hologram van XXXTentacion ons niet nader genoemde energiedrankjes aansmeren? Zien we komende zomer op Tomorrowland een Samson-dj die Studio 100-merchandise komt verpatsen? Of flashy, Instagram-waardige showbizzbabes met het Monsanto-logo op hun strakke shirts, met een USB-stick vol hypnotiserende trancetechno? Rupert Murdoch en zijn kornuiten wrijven zich alvast in de handen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.