Vrijdag 15/11/2019

Opinie

Koester de schoonheid van een vrouwenlichaam

Links: Yoko Ono poseert op 82-jarige leeftijd voor Pirelli. Rechts: Serena Williams leunt met gespreide armen tegen een muur. Beeld Annie Leibovitz/Pirelli

Jeroen Denaeghel is bio-ingenieur en journalist. Hij is voormalig hoofdredacteur van het mannenblad P-magazine.

Was dat even slikken zeg, gisteren, bij het zien van de nieuwe Pirelli-kalender. Geen halfnaakte topmodellen zoals Kate Moss of Naomi Campbell deze keer, wel foto's van vrouwen waar je zo hard mogelijk van wilt weglopen. Zoals de 82-jarige Yoko Ono, die met de benen wijd open op een barkruk zit en je als een gedrogeerde Charlie Chaplin aanstaart.

Wie het Pirelli-huis een beetje kent, fronst de wenkbrauwen. Al vijftig jaar is de kalender van het Italiaanse bandenmerk het neusje van de zalm in de artistieke naakt-fotografie. Kunst met de grote K zelfs, zoals de editie van 1997 bewees. De zwart-witfoto van actrice Monica Bellucci, die met ontblote borsten recht in de lens kijkt, is in Umberto Eco's literaire meesterwerk De geschiedenis van de schoonheid het laatste kunstwerk in de tijdbalk van de naakte Venus. Hiermee staat Pirelli-fotograaf Richard Avedon tussen kleppers als Sandro Botticelli en Paul Gauguin te blinken, een eer die de huidige fotografe Annie Leibovitz wellicht niet te beurt zal vallen.

Artistiek springt er maar één beeld uit: Serena Williams die met gespreide armen tegen een muur aanleunt. Ze etaleert hierbij een bovenlijf waarbij zelfs de torso van bokser Floyd Mayweather verbleekt. Niet meteen een foto waar je als liefhebber van vrouwelijk schoon van geniet en dat is ook voor de rest van de prentjes zo. Van enige zweem van sensualiteit, laat staan erotisch naakt, is geen sprake meer.

Jeroen Denaeghel. Beeld rv

Ik dacht aanvankelijk dat het een promostunt was. Dat de pr-verantwoordelijke van Pirelli daags nadien met een persmededeling zou komen: "Dat van gisteren was maar om te lachen. We willen de leden van de Bond Der Verbrande BH's ook iets gunnen om aan hun frigo te hangen. Ziehier de échte Pirelli-kalender voor de 7,1 miljard andere geïnteresseerden."

Helaas is ook Pirelli gezwicht voor een nieuwe generatie feministen die als dolgedraaide beeldenstormers elke halfnaakte tiet uit het straatbeeld willen bannen. Het is te zeggen, elke mooie halve tiet. Als de borst tot op de navel hangt, kan er al eens een uitzondering gemaakt worden. Wat me meteen tot de kern van mijn betoog brengt: wat is er mis met het adoreren van een fysiek aantrekkelijk vrouwenlichaam?

Het meest gehoorde argument is dat 'de objectivering van de vrouw als sekssymbool' in de media en de reclamewereld maar eens moet stoppen. Dat vrouwen door het zien van de perfecte vormen van hun geslachtsgenoten zich alsmaar onzekerder gaan voelen. Ik stel me dan de vraag waarom mannen daar geen last van hebben. Heb je ooit al één vent horen klagen dat enkel lijven als dat van Cristiano Ronaldo en David Beckham in een reclamespot van onderbroeken mogen opdraven? Moet ik dan ook ongelukkig zijn omdat ik door mijn bierpens niet gecast ben als Coca-Cola-boy? Want de objectivering van het andere geslacht is al lang geen voorrecht meer van mannen. Daarvoor moet je de Twitter-commentaren maar eens lezen als Bartel Van Riet in zijn marcelleke de rabarber uit zijn moestuin trekt. En daar is ook niks mis mee.

De adoratie van een vrouwen- of mannenlichaam is van alle tijden, ga er maar de geschiedenis van de schilderkunst en de cinematografie op na. Of het Bijbelse Hooglied, een liefdesgedicht waarin Salomo verzen lang de fysieke schoonheid van zijn bruid bewierookt. Je wangen tussen je lange haar zijn zo mooi als granaatappels, je tanden zo mooi als een kudde pasgeschoren schapen, je borsten zijn glanzend bruin als twee jonge gazellen die onder de lelies weiden. Zou de auteur bij het schrijven van het gedicht de lichaamsvormen van Angela Merkel in gedachte gehad hebben? Of eerder die van Penelope Cruz? Ach, laat ons gewoon de schoonheid van een sexy vrouwenlichaam koesteren in plaats van ons ervan af te keren. Er zijn al genoeg lelijke dingen in de wereld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234