Donderdag 20/02/2020

hoofddoekendebat

Kijk eens rond, beste minister, en zie hoe onze jonge moslima's door het leven gaan

Rachid Lamrabat is etnomarketeer van marketing- en communicatiebureau Tiqah.

Kuise kleding is big business, las ik in de krant Trouw. Als ondernemer werd ik vooral aangetrokken door 'big business', hoewel ik door de afbeeldingen van hippe moslima's al een idee had gekregen van wat er precies werd bedoeld.

Daaronder las ik dat de Franse minister voor Vrouwenzaken spreekt van een zorgelijke ontwikkeling. Is dat werkelijk haar zorg, vroeg ik me af. En vooral: waarom? Hopelijk zou ik in de tekst zinnige antwoorden vinden. En tot mijn spijt - ja, ik zeg werkelijk 'spijt' - blijkt de minister zich zorgen te maken over mode die de vrouwen nog meer zou opsluiten, die hen nog meer zou onderdrukken...

Beste minister, hebt u enig idee waarover het werkelijk gaat? Het gaat juist wel over moslima's die vrijgevochten zijn en religie én mode op een piekfijne wijze kunnen combineren. Tot vandaag hebben ze het zelf weten op te lossen, het zijn moedige doorzetters. Kijk eens rond, beste minister, dacht ik, en zie hoe onze jonge moslima's door het leven gaan: ambitieus, hoogopgeleid, carrièregericht en levensgenietend.

Het feit dat zulke grote ketens oog hebben voor deze vrouwen zal hen nog meer rechten en kansen geven, iets waar u toch naar streeft in Frankrijk? Ik realiseerde me dat haar reactie en die van verschillende anderen een bewijs zijn van onwetendheid omtrent de moslimmarkt. Het lijkt alsof velen het belang niet zien om die markt te includeren in de klassieke markt.

In 2015 werd door Thomson Reuters het wereldwijde 'halal' marktpotentieel geschat op 1,8 biljoen dollar, waarin de fashion een aandeel heeft van 230 miljard, met een potentiele groei van ongeveer 10 procent. Dat wil zeggen dat we in 2020 aan een marktsegment komen van 320 miljard dollar. Deze cijfers maken dat grote ketens vandaag een stap zetten in de richting van de moslimconsument. Die is sterk vertegenwoordigd en geeft ook aardig wat uit aan lifestyle, vaak zelfs meer dan de klassieke consument die we kennen.

De winkelketens hebben zo goed als geen aangepast assortiment voor dit segment. Interpreteer 'aangepast' alstublieft niet als boerka's of hoofddoeken, maar simpelweg als modest fashion ofwel 'bescheiden mode', bijvoorbeeld de trend van maxi-jurken twee zomers geleden. Opeens zag ik zowel moslima's als Vlaamse vriendinnen dezelfde maxirok dragen, van dezelfde kledingwinkel.

Slimme winkelketens die daar oog voor hebben, hebben voeling met de realiteit in de straten. Dat is ook hun taak: hun winkelaanbod moet overeenstemmen met het straatbeeld. En geef nu toe; ons straatbeeld is lang niet meer zo homogeen als we denken. Onze samenleving is een ware mix geworden van culturen. Die mix lijkt vooral geaccepteerd in onze voedingssector, omdat het 'hip' is om een andere keuken uit te proberen. De andere sectoren lopen nog een beetje achter, uit angst voor negatieve reacties van hun Europese klanten. Ik zie dat er hier en daar meer exotische invloeden zijn, zoals bijvoorbeeld de clutch van Mango met Marokkaans borduursel.

Als ondernemer heb ik begrip voor die angst, maar anderzijds zie ik wel een uitgestoken hand en een kans om een band te creëren tussen de verschillende culturen. Zo geeft Uniqlo moslimklanten het gevoel dat ze erbij horen, waardoor er een inclusief verhaal wordt geschreven. En dat hebben we meer dan ooit nodig in een samenleving die evolueert naar wij-zij-denken.

Volgens mij wordt de minister afgeschrikt door de term 'boerkini'. Ook ik vind het geen gepaste term voor een kledingstuk dat ook wordt gedragen door niet-moslima's die zich te schuchter voelen om een bikini of badpak te dragen. Laten we op zoek gaan naar een betere term, niet?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234